Liikumine värskes õhus teeb head tervisele ja hingele. (Foto: Matton Estonia)
Jaga:     
Nipid

8 harjumust, mis on head su südamele

Terve süda = terve keha = terve vaim. Need 8 harjumust aitavad püsida parimas vormis, et saaksid elu täiel rinnal nautida. 

Loobu suitsetamisest

See on parim, mida saad oma tervise heaks teha, kuna suitsetamine on üks suurimaid südamehaiguste põhjustajaid. Aasta, pärast sigarettidest loobumist, väheneb südameataki risk ca poole võrra. 

Ole aktiivne

Füüsiline aktiivsus vähendab südamehaiguste riski. Samuti on liikumine abiks stressiga võitlemisel ning tuju tõstmisel. Tee nädalas vähemalt 150 minutit keskmise intensiivsusega trenni (nt viiel päeval 30 minutit). Arvesta liikumise sisse ka pikemad jalutuskäigud, metsajooksud, rattaga sõitmine... 

Jälgi kaalu

Ülekaalulisus on üks südamehaiguste riskitegureid. Veendu, et su menüü oleks juur- ja puuviljarikas ning sisaldaks vähe halbu rasvu ja suhkruid. 

Söö rohkem kiudaineid

Õige kogus on vähemalt 30 g päevas. Kiudaineid saad täisteraleivast, kaerahelvestest, koorega kartulitest, kliidest ning mitmetest juur- ja puuviljadest.  

5 värsket päevas

Söö päevas vähemalt viis peotäit juur- ja puuvilju, mis annavad sulle juba mainitud kiudaineid ning mineraale ja vitamiine. Kui sa pole tooreste viljade fänn, lisa neid näiteks hommikupudrule või jogurtile; pastale või kastmele. 

Vähenda soola tarbimist

Tervisliku vererõhu aluseks on mõistlikus koguses soola tarbimine. Enamus soolast satub meie menüüsse valmistoitudest. Jälgi poodeldes toitude silte: kui tootes on 100 grammi kohta rohkem kui 1,5 grammi soola, on seda liiga palju. Täiskasvanud peaksid sööma päevas maksimaalselt 6 grammi soola (ca 1 tl). 

Söö kala

Kala tuleks süüa vähemalt kaks korda nädalas. Kasulikke oomega-3 rasvu leidub kõige rohkem rasvades kalades nagu makrell, sardiin, lõhe ja tuunikala. 

Tarbi vähem alkoholi 

Lisaks kõigele muule, on alkohol ka kalorirohke. Jälgi, kui palju sa jood. 

Liikumine värskes õhus teeb head tervisele ja hingele. (Foto: Matton Estonia)