Jaga:     
Nipid

Toimivad nõksud: kuidas valgetel öödel uinuda (ja korralikult välja puhata)

Ajal, mil päev justkui ei saakski otsa, on raske end magamaminekule häälestada ja vajalikke unetunde täis magada. Nippe, kuidas paremini magada, jagab tuntud unearst Marlit Veldi.

Tekita enda ümber pimedus ja vaikus

Osta akendele pimendavad katted

Valgus peatab und reguleeriva melatoniini eritumise ja nii ei taha uni valgetel õhtutel tulla. Ka hommikuvalgus annab ajule signaali, et aeg on ärgata. Seepärast on suvisel ajal mõistlik katta aknad pimendavate ruloode või kardinatega.

Meisterda endale uneprillid

Õmble endale kahekihilised uneprillid. Kasuta selleks nahasõbralikku ja valgust mitteläbilaskvat puuvillast või fliiskangast.

Summuta segavad hääled
Parim viis õuest kostvaid helisid ja teiste unetute hääli summutada, on kõrvatropid. Need leiad apteegist.

Aita unel paremini tulla

Tee rahustavaid tegevusi
Ära vaata tund enne magamaminekut televiisorit ega ole arvutis. Kuula rahulikku muusikat, loe raamatut või mõtiskle meeldivatel teemadel.

Joo und soodustavat jooki

Klassikalised unejoogid on piparmünditee, soe piim meega või kuum šokolaadijook. Sega kokku tinktuur 30 ml palderjanist ja 15 ml humalaekstraktist, lisa 1 tl vähesele soojale veele ja joo see sisse pool tundi enne magamaminekut.

Söö end uniseks

Viimane, lihtsalt seeditav söögikord võiks olla paar-kolm tundi enne magamist. Und soodustava toimega toiduained on kirsid (sisaldavad und reguleerivat melatoniini), banaanid (kaalium ja magneesium lõdvestavad lihaseid), sai-leib ja spagetid (süsivesikuterikas toit kiirendab insuliini teket, mis omakorda soodustab uinumist), kaerahelbed ja täisterahelbed (suurendavad suhkru taset veres, mis teeb uniseks) ning piim (aitab kaasa rahustava serotoniini tekkele).

Piserda padjale uinumist soodustavat lõhna

Osad eeterlikud õlid on rahustava toimega. Piserda neid padjale või põleta lõhnalambis. Rahustava toimega on lavendel, magus apelsin, jasmiin, tüümian ja ylang-ylang.

Ka feng shui ja jooga aitavad... 

Unehäirete feng shui
Feng shui kohaselt peab voodi olema mugav ja laskma energial vabalt läbi toa voolata. Korista voodi alt ära kõik kola, tuuluta tuba. Tea, et magamistoas ei ole hea hoida vett kujutavaid maale, värvigamma võiks olla pigem õrn pastelne ja voodis olles ei tohiks näha oma peegelpilti. Hoia oma öökapil stressi vähendavaid kristalle, nagu ametüst ja kuukivi.

Jooga juhatab unemaale
Rahustav jooga lõdvestab meeli, ühtlustab hingamist ja vähendab lihastoonust. Eriti hea on teha enne und lebava liblika poosi. Selleks lama selili, pane jalatallad kokku ja lase põlvedel kõverdatult põranda poole langeda. Keera peopesad ülespoole ja hoia käed külgedel, suru õlad taha ning hoia rindkere avatud. Pane silmad kinni ja hinga läbi nina sisse ning loe neljani, siis hinga välja ja loe tagasi üheni. Tee harjutust kümme minutit või kuni tunned end täielikult lõõgastununa. Head und!

(Foto: Pixabay)