Raha

Pank selgitab: kuidas tunda ära petturid, kes teesklevad pangatöötajaid? 

Nipiraaamat, 28. juuli 2020, 12:13
Jälgi telefoninumbrit, millelt sulle helistatakse. Foto: Julian Hochgesang / Unsplash
Viimastel nädalatel on nii politsei kui ka pangad teatanud juhtumitest, kus inimesed saavad kõnesid petturitelt, kes üritavad pangatöötajaid teeseldes kätte saada nende andmeid, sh internetipanga juurdepääsu ja PIN-koode. Selleks, et mitte sattuda petturite küüsi, jagab lihtsaid näpunäiteid Luminori panga finantskuritegevuse tõkestamise Eesti üksuse juht Kaarel Paabut.

„Koroonapandeemia tipphetkel kohanesid nii pangad kui ka inimesed tekkinud olukorraga ning üha rohkem hakati pakkuma erinevaid kaugteenuseid. Kahjuks nägime, et samas suunas liikusid ka petturid, kes hakkasid otsima erinevaid võimalusi, kuidas olukorrast kasu saada ja inimestelt raha välja petta,“ rääkis Luminori finantskuritegevuse tõkestamise Eesti üksuse juht Kaarel Paabut. „Teame näiteks juhtumeid, kus petturid on klientidele helistanud, esitlenud end pangatöötajana ning küsinud panga nimel mitmesuguseid internetipanka pääsemiseks vajalikke andmeid.“

Paabut lisas, et erinevalt silmast silma kohtumisest on telefonivestluse korral isikut palju keerulisem tõendada. „Seetõttu tuleb olla eriti hoolas ning tunda ära viisid, mis annavad mõista, et tegemist ei ole pangatöötaja, vaid petturiga,“ rõhutas ta. 

Neli peamist punkti, kuidas petturid ära tunda:

  • Ole teadlik sellest, mida pangatöötaja kunagi ei küsiks. Kõige olulisem on meeles pidada, et pank ei küsi kunagi oma kliendilt tema kontonumbrit ja maksekaardi andmeid – näiteks kaardinumbrit ja kaardi tagaküljel olevad CVC-koodi. Samuti ei küsita kliendilt internetipanga juurdepääsu paroole. Kui oled saanud sellise kõne, siis ei ole kindlasti tegemist pangatöötajaga ning sellest tuleks koheselt teavitada panka ja politseid.
  • Jälgi telefoninumbrit, millelt sulle helistatakse. Petturid võivad helistada nii Eesti kui ka välismaa numbrilt, kuid kindlasti tuleb meeles pidada, et pangatöötaja ei helista kunagi välismaal registreeritud numbrilt. Seega pööra tähelepanu, kas helistaja number algab Eesti suunakoodiga, milleks on +372.
  • Kõneleja keel ja suhtlusviis. Enamasti ei räägi petturid eesti keelt ning seetõttu kipuvad nad otsima vabandusi selles keeles mitterääkimiseks. Eesti pangatöötaja ei keeldu kunagi suhtlemast kohalikus keeles. Samuti on petturite suhtlusviis tähelepanu äratav ja pealetükkiv.
  • Helista ise panka tagasi. Juhul kui sa pole veendunud, et sulle helistas pangatöötaja ning kahtlustad petturlust, siis katkesta kõne ning helista ise panga ametlikule telefoninumbrile. Õiged telefoninumbrid leiab panga kodulehelt. Panga tegelikule töötajale olukorda selgitades saad teada, kas vastuvõetud kõne pärines tõesti pangast või oli tegemist pettuse katsega. Lisaks annab pangatöötaja sulle informatsiooni, kuidas edasi tegutseda.

Kui oled pettuse ohvriks langenud ...

Juhul kui oled siiski pettuse ohvriks sattunud ning petturitele raha kandnud või sinu kontolt on raha kadunud, siis tuleb sellest võimalikult kiiresti panka teavitada. Parimal juhul on võimalik tehing ja edasised maksed peatada. Samuti tuleb panka teavitada, kui oled kaotanud oma pangakaardi või see on sattunud valedesse kätesse. Sellisel juhul tuleb kaart kohe internetipangas blokeerida või helistada selle tegemiseks panka.

Samal teemal

18. juuli 2020, 06:13
SUVISED JUUBELID JA PULMAD: kas kinkida raha ja kui palju ümbrikusse panna?
30. juuni 2020, 05:23
Kolm alternatiivi pangalaenule: kuidas osta kodu laenu võtmata?
25. juuni 2020, 04:21
Näpud põhjas? Millal ja kui palju saab avanssi küsida?