Kodu

NEID TASUB KASVATADA: 9 köögivilja ja ürti, mis leevendavad depressiooni ja tõstavad vaimset erksust (1)

Ideesahver, 4. mai 2019, 06:40
Kasuta lehtpeeti ehk mangoldit salatites ja vokiroogades. Mabel Amber / Pixabay
Tasub hoolt kanda, et toidulaud oleks ikka mitmekesine. Lisa kindlasti need köögiviljad ja ürdid oma menüüsse kui tunned kurvameelsust ning tujukõikumist.

Juba ainuüksi õues viibimine on heaks tujutõstjaks, ükskõik, millega parajasti tegeled. Käte mullaseks tegemine peenramaal on aga sedavõrd efektiivne viis depressiooniga võitlemiseks, et seda kasutatakse koguni mõnel pool maailmas psühhiaatriahaiglates teraapiana. Kui tunned, et energiatase on madal ja tööstress kõrge, siis raja omale peenar, milles kasvavad tujutõstvad köögiviljad ja ürdid. Mitmed neist sisaldavad antidepressante ning mineraale, mis tõstavad emotsionaalset toonust.

1. Lehtpeet
Lehtpeedis leidub magneesiumi, mis on vajalik aju biokeemilistele reaktsioonidele, et tõsta energiataset. Magneesiumipuudus ongi sage põhjus kliinilise depressiooni tekkele.
Isegi kui lehtpeeti külvata veel suvel, jõuab ta end kohevaks kasvatada. Lehtpeeti saab kasvatada ka amplis ja aknalaual potis.
Lehtpeeti lehti korjates tuleks liikuda väljaspoolt sissepoole, et taim ei sureks.

Kasuta lehtpeeti ehk mangoldit salatites ja vokiroogades. Mabel Amber / Pixabay

Samal teemal


2. Sinine kartul
Sinine kartulis leiduvad antioksüdandid on üsna haruldased. Sinisel kartulil on põletikku leevendav toime. Vilja koores leidub joodi, mis stabiliseerib kilpnäärme talitlust ja seeläbi ka tujukõikumisi.
Sinist kartulit saab kasvatada ka potis või kasvatuskotis.

3. Kirsstomat
Kirsstomati nahas leiduvad lükopeenid takistavad põletikuliste osakeste teket organismis, mida otseselt seostatakse depressiooniga. Väikestest kirsstomatitest saab neid rohkem kui suurtest tomatitest, mille nahka on võrreldes sisuga vähem.
Kasvamiseks vajab tomat palju mulda, valgust ja õhku ning orgaanilist väetist. Tomat ei talu kuuma ega külma, juured ei talu liigset niiskust. Kirsstomateid on lihtne kasvatada terrassil või rõdul konteinerites.

Kirsstomat kasvab hästi ka rõdukastis. Luc Viatour / www.Lucnix.be



4. Aeduba ehk Türgi uba
Aedubades leidub köögiviljadest kõige rohkem folaate. Arvatakse, et folaatidel on mängida oluline roll dopamiini, serotoniini ja norepinefriini loomisel, mille puudumine organismis teeb sind hajameelseks, ärritunuks ning unetuks.
Aeduba vajab kasvamiseks aega, soojust, vett ja valgust.

5. Oregano
Oreganos leiduvad kohvhape kvertsetiin ja rosmariinhape võitlevad depressiooni, väsimuse ja ärevusega. Oreganot nagu enamikke maitsetaimi on lihtne kasvatada. Talle meeldib kasvada valges ja soojas, kuid ei armasta liigset niiskust. Juurtel peaks olema piisavalt ruumi, seetõttu sobib seda kiirekasvulist taime kasvatada suuremas potis.

6. Päevalill
Päevalilleseemned on head antidepressandi fenüülalaniini allikad. Päevalillele meeldib päike. Päevalilleseemned tuleks külvata kohe, kui külmad on läbi ning hilissuveks on sul aias mitu päikest. Kui seemned muutuvad pruuniks, riputa õis kuiva, hästi ventileeritud ruumi, kuni see on läbinisti kuivanud ning seejärel korja välja seemned. Söömiseks hoia neid üleöö soolases vees (kui armastad soolast maitset) või rösti neid küpsetuspaberil ahjus 90-100 kraadi juures vähemalt 3 tundi.

7. Kummel
Kummelitee aitab sul rahulikult uinuda, kuna sisaldab stressivähendavaid kohvhapet ja kvertsitiini nagu oreganogi. Kuna kummel levib kiiresti üle aia, on mõistlik seda kasvatada pottides. Kummelile meeldib päike ning ta ei talu öökülma, mistõttu oleks teda mõistlik istutada mai lõpus või juunis.

Kummelitee on mõnusalt kosutav ning leevendab põletikku. Matthias Cooper / Pexels



8. Lavendel
Tarbeaias kasvatatu ei pea ilmtingimata olema ainult söömiseks. Lavendel, ehkki kõlbab ka tarbimiseks, on hea aroomiteraapia taim, ning selle lõhna kasutatakse ka depressiooni raviks. Lavendel tahab kasvada kerges, õhulises mullas, seetõttu eelista plasti asemel savipotti. Lavendlile sobib päikeseline ja kuiv kasvukoht.

Landendel toob hea une ja meelerahu. Pixabay



9. Naistepuna
Naistepuna on võimas antidepressant, sisaldades sarnaseid aineid, nagu tuntud rahustid. Õie ja lehed on naistepuna kõige väärtuslikumad osad, millest valmistada rahustavat ja tujutõstvat teed. Naistepuna ei sobi aga kokku teatud ravimitega, mistõttu tuleks enne selle tarvitamist konsulteerida arsti või apteekriga.
Naistepuna kasvab meie looduses umbrohuna. Aias tuleks seda kiire levikuga püsikut piirata potis kasvamisega. Seemneid külvates näed lehti juba peatselt, ent õitsema hakkab naistepuna alles järgmisel aastal. Kasvata teda poolvarjus.

PÄEVATOIMETAJA

+372 666 2600
helen.serka-sanchez@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee