Kokka

Tervisele kasulik hapukapsas 

Ideesahver, 24. detsember 2018, 11:33
Hapukapsast on lihtne ka ise valmistada.Foto: kaarenhaywood, Pixabay
Eriti värskelt hapendatud kapsas on suurepärane ja vitamiinirikas salat, mis on hea nii kõhule kui nahale. Mõnusalt krõmpsus suutäies säilivad B- ja C-grupi vitamiinid kevadini. Hapukapsas on kasulik veel mitmed moel.


1. Hapukapsa vedelikuga saab hooldada liigrasvast näonahka.
2. Happed soodustavad seedimist, mis teeb hapukapsast eriti toorsalatina, aga ka hautatuna (näiteks väikese õli ja jõhvikatega) suurepärase lisandi rasvastele toitudele.
3. Tegu on väga väikese kalorsusega toiduga – 100 gr hapukapsas on vaid  20 kilokalorit energiat.
4. Hapukapsavedelik aitab peojärgselt hommikul kiiremini taastuda.
5. Toores hapukapsas rikastab organismi kasulike piimhappebakteritega.
6. Ettevaatlikud peaks olema need, kelle organism happelisi toite ei talu ning väikelapsed.

Samal teemal

Hea teada! Turult tasub osta vaid seda kapsast, mis sinu silma all kaalutakse ja kotti pannakse ning mida sa ise proovinud oled. Maitse peaks olema hapukassoolakas, kapsas krõmps ning mitte ühegi kõrvalmaitsega.


Kuidas valmistada  hapukapsast
 
1. Kapsapead puhastada välistest mustadest ja katkistest lehtedest ning lõigata sektoriteks, kapsajuurikad lõigata välja.
2. Kapsasektorid ribastatakse kapsariiviga või hakitakse. Ribastatud kapsad panna kihiti soolaga ning tampida puunuiaga või kätega pigistada kuni eraldub mahl. Puhastatud 10 kg kaalutud kapsa kohta  (umbes 5 suuremat pead) lisatakse 150 g soola.
3. Säilitamiseks ja hapendamiseks valida puhas tünn või klaaspurk, täita see kapsaseguga nii, et see on tihedalt kokku pressitud ning vedelikuga kaetud ja ülevalt jääb ruumi, sest kapsas hakkab käärima ja eritab veel mahla. Paremaks käärimiseks võib pika pulgaga ka alumistesse kihtidest õhku välja lasta - nii tuleb maitse parem.
4. Tünnile pannakse peale riie või terved puhtad kapsalehed, vajutuskaas (näiteks tagurpidi taldrik või keedetud puuklotsid, mida vedelik peaks katma) ja neile  puhas raskus (kivi või vett täis klaaspurk). See peaks olema üsna raske ehk kümnendik kapsamassist.
5. Kapsanõu jäetakse kööginurka või muusse kuni  25 kraadisesse ruumi, kus seda hoitakse 4–5 päeva. 
6. Kui käärimisel tekkinud vedelik on kapsamassi tagasi tõmbunud, tuleb nõu viia jahedasse. Sobivad pigem väheste soojakraadidega ja õhurikkad ruumida, külmunud kapsas läheb sulades kiiresti halvaks.
Hea teada! Hea hapukapsas on krõmpsuv, mahlane,  heleda värviga, maitse ei tohiks olla kibe ega sisaldada kõrvalmaitseid. Lisandeid nagu riivitud porgand, jõhvikad, köömned vms tasuks lisada pigem hiljem kui säilitusperioodis. Õigesti valmistatud kapsas säilib kuni aasta. Nõust kapsast võttes tuleb jälgida, et seda tehaks kihiti ning vedelik jääks pärast kapsast katma.


Mulgikapsas ehk paksud kapsad

1 kg hapukapsast
100 gr riivitud porgandit
300 gr peekonit (läbikasvanud sealiha) või seakülge
pool klaasi kruupe
Suhkrut
Vett (peab kruubid ära katma)

1. Kruubid tuleb panna enne paariks tunniks vette paisuma.
2. Liha panna poti põhja, kapsas sellele ja kruubid kõige peale.
3. Pott pannakse tunniks-paariks pliidile või kaanega kaetult ahju podisema. Vajadusel maitsestada soolaga, lisada vett või segada.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
kadi.saar@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee