Tehnika

Proovisõit - Peugeot 308 GTi 

AutoNet.ee, 31. august 2016, 09:18
Peugeot 308 GTFoto: Peugeot
See oli millalgi kriisiaja alguses, kui turule toodi terve hulk majanduseufooria aastail valmis treitud sportlikke mudeleid, mille testimine näis tol ajal juba rutiiniks saavat. Igal tootjal oli selliseid pea igas segmendis, vahel isegi mitu. Kuid pidu katkes kui lõigatult. Asja kurbloolisus peitub siinkohal veel mõrus faktis, et kliente sellistele sõidukitele pole sugugi nii lihtne leida – igapäevaelu otsuste langetamisel pistab vajadus ennast mõistlikult ära majandada tihti karmi nõelateraviku otse unistuste helesinisesse õhupalli. Paha lugu loomulikult, seetõttu on Peugeot 308 GTi igati tervitatav mudel tänapäeva blaseeruvalt monotoonseks kiskuvasse argipäeva.

Majandusliku õitseaja mitmeid sportmudeleid ühendas tõsiasi, et need olidki pigem paarikümne hobujõu võrra kangemaks timmitud versioonid, mida siis „R“ või „S“ või lausa „RS“ versioonina üritati maha müüa. Noh, ja muidugi läks kah. Täna, olukorras kus potentsiaalsed kliendid peavad, enne kukru kergendamist, veel veeringuid käes hüpitama, tuleb silme ees eriti selget sihti omada ning kirvega kurge püüdma pole mõtet joosta – see võib lõpuks üsna kulukaks kujuneda.

Peugeot 308 GTi on just selles mõttes väga viisakas näide, kuidas üks sportversioon välja nägema peaks. Kui võrrelda kasvõi ainult võimsusi, sellest ju tavaliselt alustatakse, siis Peugeot 308 82 kuni 150 hobuse vastu on GTi-l välja panna tervelt 272 ühikut. On ka 250hobujõuline versioon, kuid ikkagi, vähemalt 100 hobujõu võrra rohkem, kui tavaversioonil. Kuna konkreetne proovisõiduauto pakkus käsutada 272 hobujõudu, siis räägimegi edaspidi just sellest versioonist. Kusjuures kogu see võimsus suudetakse kätte saada vaid 1,6 liitrise töömahuga bensiinimootorist.

GTi erineb tavalisest 308st tervelt 11 millimeetrit madalama vedrustuse poolest. Loomulikult lisab see ka välist efekti, seda enam, et veljed on 19tollised ja rehvid tavatult madala profiiliga. Vedrustus on jäik. Kohe nii jäik, et päris igapäevasõidukiks pole GTi sugugi loogiline valik. Aga sõita on mõnus, ääretult mõnus. Kui juba tavalises sõiduseades teeb masin päris reibast häält, siis „Sport“ režiimi sisselülitamine muudab nurrumise juba möirgamiseks ning madalama käigu ja kõrgemate pööretega kulgemine meenutab juba mõnelt pesueht sportautolt kuuldut. Kuigi see tuleb kõlaritest on efekt tõeliselt äge.

Peugeot inseneride poolt on kõnealusele autole lisatud üks väga meeldiv nüanss – nimelt saab kogu kontrollelektroonika täielikult välja lülitada ning nautida kapotialuse tabuuni kogu möllu täiesti ehedal kujul. Kusjuures tegelikult rullib mootori võimekus ka muidu ESPst jõuliselt üle, seega vähese kogemusega juhid peaksid sõites kohe eriti ettevaatlikud olema. Sõiduomadustele jätab oma jälje Torseni piiratud libisemisega diferentsiaal ja absoluutselt nauditav pidurdusvõime – ikkagi neli kolbi pidurisadulas! Suvel oli võimalus GTi-ga teha mõned kiired ringid Audru ringrajal, mis tegelikult tekitaski huvi pikema proovisõidu vastu.

Salongis vaatavad vastu korraliku küljetoe ja logoga, Alcantara nahaga kaetud istmed ja nahaga kaetud sportrool. Muus osas nagu 308 ikka, peale Sport nupu kesktunnelil loomulikult. Sõidu ajal kostab kõrvu nii mootori-, rehvi-, kui tuulemüra, kuid mitte väga tugevasti ning Peugeot i-Cocpit lustisüsteem käib neist mängleva kergusega üle. Sportlik sõiduseade lisab sõidule oma aura: kellad värvuvad punaseks ning kellapaneeli keskele ilmuvale indikaatorile kuvatakse võimsuse, turborõhu ja pöördemomendi näidud. Muide, turboauk on siin üsna tuntav, parim minek algab umbes 2500 pöörde pealt. Madalatel pööretel normaalselt sõitmist on selle Peugeot´ juures vaja õppida – korralikult powerit ja manuaalkast jõnksutavad esimestel tundidel ikka päris korralikult ning kohe masinasse istununa ummikusse sattumine võrduks sulaselge piinaga. Aga see auto polegi mõeldud ummikutesse istuma. Keera maanteele, veel parem ringrajale, vajuta lapats põhja ja las minna. Nauding, korralik sõidunauding on garanteeritud.

Viieukselise 308 GTi tagumisel istmel napib ruumi. Keskmiste ja lühemate inimeste puhul võiks ju sõitmine kõne alla tullagi, kuid tegu on siiski juhile orienteeritud masinaga – tema peab saama võimalikult perfektse elamuse. Pagasit saab kaasa vedada 470 kuni 1309 liitrit.

Tunnetel mängimine algab aga siin juba välisilmest – kere kahevärviline lahendus rõhub agressiivsusele, oma portsjoni lisavad eriti edevad valuveljed. Üks nüanss tasub veel mainimist: armatuurlaud näeb välja nagu oleks see valatud jäigast plastist aga tegelikult on meeldivalt pehme. Tavaliselt on väikestel autodel asi risti vastupidi.

Peugeot 308 GTi puhul on vaieldamatult tegu käesoleva aasta ühe huvitavama autoga, kuigi endale sellist garaaži ei tahaks – liiga niššikas. Küll aga võiks üht sellist omada näiteks oma autoparki lahkelt jagav parim sõber.

Ja veel mõned tähtsamad read tehniliste andmete tabelist: pikkus 4253, laius 1804, kõrgus 1472 ja telgede vahe 2620 millimeetrit. Tühimass 1426, kandevõime 364 kilogrammi. Kütusekulu linnas 8,1; maanteel 4,9 ning kombineerituna 6,0 liitrit saja kilomeetri kohta. Kütusekulu on muidugi selge ulmeteema: nii vähe saab vaid ökosõitu tehes, kuid see auto pole mõeldud ökosõidu tegemiseks. Paigalt sajani süstib 308 GTi kõigest 6 sekundiga, seda kuuese manuaalkasti toel.

270-hobujõuline versioon maksab 29900, lisavarustust oleks samuti mõttekas ca 3000 euro eest lisada, kuid auto pakutav fun on igat seda senti väärt!


Jaguar XKR
14 900 EUR

Ford Mondeo Turnier 2.0 Tdci Titanium
23 500 EUR

Ford F-250 Pick-Up Heavy Duty
29 900 EUR

Audi A4 Avant
400 EUR

Honda Civic
4 000 EUR