Tehnika

Lõuna-Korea arendab ultrakiiret rongi, mis vähendab reisi kestust kümme korda 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 24. jaanuar 2017, 16:05
Maglev-tehnoloogia on tänini uudne, Lõuna-Korea kavatseb aga minna rongireisinduses veelgi ühe sammu edasi. Foto: Korea rongiuuringute instituut
Lõuna-Korea valitsuse teatel kavatsetakse tulla välja revolutsioonilise rongiga, mis suudab liikuda peaaegu ülehelikiirusel ning läbida senise viietunnise teekonna poole tunniga. Huffington Post märgib, et kui see kirjeldus kõlab kellegi jaoks kahtlaselt sarnaselt Elon Muski Hyperloopi kontseptsiooniga, siis haugub kahtlustaja õige puu all.

"Me loodame luua ultrakiire rongi, mis reisib moodsas madala rõhuga torus välgukiirusel, mitte väga kauges tulevikus," teatas South China Morning Postile Korea rongiuuringute instituut (KRRI).

Erinevate sellega seotud tehnoloogiate elujõulisust uuritakse koostöös nii seotud instituutide kui Hanyangi ülikooliga järgneval kolmel aastal.

Pühendades projektile märkimisväärseid ressursse, loodab Lõuna-Korea jätta selja taha isegi maglev-tehnoloogia – tänini uuendusliku veosüsteemi, mille puhul kasutatakse elektronmagneteid, et hõljutada rongi õhus. Sest kuigi nii välditakse hõõrdumist, mis tekib tavapäraste rataste kasutamisel, ei saada nii mööda sellest hõõrdumisest, mida tekitab õhk ise. Kui ehitada madala rõhuga toru ning asetada rong selle sisse, saab efektiivselt luua reisivahendi, mis suudab liikuda silmipimestava kiirusega.

Muidugi pole KRRI lahendus ohtudeta – eriti haavatav võib selline süsteem olla välisohtudele nagu terrorism või loodus ise. Sest kui vaakumis torusse õhk pääseb, võib toimuda katastroofiline plahvatus.

KRRI pole ainus, kes sellise tehnoloogia arendamisega tegeleb. Hyperloopi-nimelist rongilahendust töötavad praegu välja ka eraettevõtted USAs ja Dubais. Kaubamärk Hyperloop kuulub Elon Muski kosmosefirmale SpaceX ning tegu on vähemalt sajand vana tunnelis liikuva vaakumrongi kontseptsiooni rakendusega.