Nipid

Saunataja salanipid, mida kindlasti teadma pead! 

Kelly Kipper, 1. august 2019, 17:24
Saunatades on kõige olulisem kuulata oma sisehäält: millegagi ei tohi liialdada, kuid kõike võib proovida. Foto: Pixabay
Saunatamine on salarelv, mis värskendab vaimu, hoiab keha toonuses ning annab energiat. Siin on mõned trikid, kuidas kodusaun  lõõgastavaks spaaks muuta. 

Eesti suvepealinnas Pärnus asuva kuurorthotelli Estonia Resort Hotel & Spa**** saunamehe Andres Andreksoni sõnul on saunatades kõige olulisem kuulata oma sisehäält: millegagi ei tohi liialdada, kuid kõike võib proovida. Nõnda selgub ka kõige sobivam saunas käimise tihedus ja kuumus.

Samal teemal

«Vanad eestlased käisid saunas korra nädalas: mehed laupäeval, naised neljapäeval. Kui leiliga liiale ei lähe, võib saunas käia kasvõi iga päev. Mis puudutab kõige «tervislikumat» temperatuuri, siis selles küsimuses arvamused lahknevad, kuid reeglina on traditsioonilise Soome sauna temperatuur 80–90 kraadi ümber. Sellises kuumuses tõuseb inimese kehatemperatuur 10–12 minuti jooksul 38–40 kraadini.»

Andrekson nendib, et kuigi eri liiki saunu on palju, on nende põhimõte sama: tõsta kehatemperatuur 36,6 kraadist kõrgemale. «Keha jaoks imiteerib see palavikku, vallandades sarnased reaktsioonid: higistamine muutub hoogsamaks, nahapinna läheduses olevad veresooned laienevad ja südame minutimaht suureneb. Kehatemperatuuri tõus loob ebasoodsad tingimused bakterite ja haigustekitajate arenguks, tugevdades immuunsüsteemi. Higistamine puhastab ka nahapoore.»

Kui nimetatud kombole lisada veel vihtlemine ja meeldiv seltskond, on tulemuseks suur hulk heaoluhormoone ja stress on kehast nagu peoga pühitud. «Saunal on väga efektiivne lõõgastav ja närvisüsteemi rahustav toime. Korralik saunatamine garanteerib parima une,» kinnitab saunamees.

Saunatades on kõige olulisem kuulata oma sisehäält: millegagi ei tohi liialdada, kuid kõike võib proovida. Foto: Pixabay

Õige järjekord

Kõigepealt saun, seejärel keelekaste ja toekas õhtusöök, loetleb Andrekson üles õige saunaetiketi. «Täis kõhuga pole saunaleilis meeldiv olla, sest organism tegeleb toidu seedimisega ja lõõgastav kogemus jääb poolikuks. Lahja vedeliku tarbimine see-eest on soovitatav, kuna higistades kaotame palju vett. Parim saunarüübe on vesi või kali, mida võiks leilivõtmise vaheaegadel vaikselt rüübata.»

Eelista pigem leiget kui külma vett. Mõnusamaks elamuseks tee ise maitsevesi, rikastades kraanivett kurgi, sidruni, piparmündi, marjade või muu meelepärasega.

Asjatundja rõhutab, et vägijookide pruukimine saunas pole hea, sest alkohol soodustab vedelikukadu. «Üks külm ja lahja pilsner on ainus, millele võiks pärast kuuma leili mõelda,» soovitab ta olla tagasihoidlik.

Vihelda või mitte?

Vihtlemisel on kolm mõju:
1. Nahk puhastub. Iga vihasopsuga lööd kehast välja koos higiga pooridest eralduvat mustust.
2. Soojusvahetus paraneb. Viheldes n-ö lõhud saunaõhu ja naha-pinna vahele tekkinud jahedama õhukihi, mille tulemusena tõuseb kehatemperatuur kiiremini.
3. Massaaž. Valutavad lihased ja pinges sooned oigavad mõnust, kui neid tabab laia tammelehe mahe matakas või kadakaokka kõditus.

Viha valimine on individuaalne nagu kõik muu sauna juures. «Mõnele meeldib traditsiooniline kask, mis soodustab kopsude tööd ja annab vägeva aroomi, teisele jälle jõudu lisava tamme puudutus. Kolmas aga eelistab väge andvat kadakat, mille okastes leiduvad eeterlikud õlid leevendavad nahaprobleeme ning virgutavad keha ja vaimu,» räägib Andrekson.

«Vihavariante on veel, alates vahtrast ja pihlakast ning lõpetades eukalüpti, kuuse ja isegi bambusega. Tuleb järele proovida! Oluline on vaid teada, kuidas erinevate vihtadega käituda: külmutatud viht tuleb panna külma vette, kuiv viht sooja või suisa kuuma vette. Värske viha võib külma veega sauna võtta – see hoiab lehed värskena.»

Erakordselt mõnusaks ja meeli kosutavaks saunaelamuseks soovitab Andrekson värskelt lõhnavat leilivett. «Kui aroomitilku pole parajasti võtta, saab väga hea tulemuse vihavett kerisele valades. Selleks peaks viht olema juba mõnda aega vees ligunenud. Samuti tuleb hoolikalt jälgida, et kerisele ei satuks lehti. Variant on suvel ka hunnik kaselehti koos kuuma veega ämbrisse likku panna ja paari tunni pärast leotisega leiliruumi lõhnastada. Head aroomi annab kurnatult ka kange piparmündi- või vaarikavarretee. Katsetage!»

Saunamees soovitab end karastada. «Kui südamega on kõik korras, võib pärast kuuma leili otse külma vette, ektremistidel isegi jääauku karata. Kiire külma ja kuuma kontrastiga kohanemine on verevarustuse sõlmpunktidele ja südamele korralik harjutus, mis tugevdab nende vastu pidavust. Liiale minna siiski ei maksa.»

Vanad eestlased käisid saunas korra nädalas: mehed laupäeval, naised neljapäeval. Kui leiliga liiale ei lähe, võib saunas käia kasvõi iga päev.Foto: Pixabay

Pista viht sügavkülma

Tema jaoks on saunas käimine iganädalane harjumus – ilma selleta ei saa! «Saun puhastab mind nii seest kui ka väljast. Samuti olen märganud, et just saunas tulevad parimad mõtted, sest meel on avatud ja terve keha teeb restardi.»

Ka vihtlemist peab Kaire oluliseks. «On ütlus, et vihtlemine on vaese mehe massaaž. Olen täiesti nõus! Mul on üks tuttav vihameister, kes valmistab mulle suvel korraliku laari kasevihtu. Et need kenasti aasta ringi vastu peak-sid, mässin vihad toidukilesse ja laon sügavkülma. Talvel, kui ilm on krõbe ja tunnen suveigatsust, on parim teraapia värske kaseviha lõhn kuumas saunas! Kilesse keeratud kaseviht ei võta palju ruumi ja on alati värske.»

Külmunud viha kasutamiseks asetab Kaire selle leigesse vette, kus see kiirelt üles sulab. Kui kodus pole sügavkülmas ruumi, saad külmutatud kimbu saunapoest.

Parimad maskid on söödavad

«Leiliruumis kasutan saunamütsi või rätikut, et kuumus juustele liiga ei teeks,» soovitab naine. «Pärast leili ja vihtlemist teen maski, määrides keha puhta meega, teen jalavanni ja pesen end kasemahlaseebiga puhtaks. Lõpetuseks kasutan Magrada lavendlisarja kehakoorijat. Hõõrun selle õrnade ringjate liigutustega nahale ja loputan. Pärast koorimist ma kreemi ei kasuta, kuna koorija orgaanilised õlid niisutavad ja toidavad nahka niigi tõhusalt.»

Mis puudutab meemaski, siis kõige targem on kasutada paksu kristalliseerunud mett. «Külmale nahale mett määrida ei saa, seega võtan pärast kaht-kolme leili lusikaga purgist sobiva koguse mett ning alustan enda magusa maskiga määrimist näost, kaelast ja dekolteest, liikudes edasi kõhu ja jalgade suunas. Mesi niisutab ja turgutab nahka. Vahel segan mee hulka ka jahvatatud aprikoosikivipulbrit või kaneeli, mis on soojendava toimega. Selle seguga on hea ka huuli ja näonahka koorida.»

Kaire nendib, et pärast sauna on ideaalne nahka poputada avokaadomaskiga, mis toimib võrratu niisutajana. Maskiks on vaja vaid üht komponenti: hästi küpset avokaadot. Maski saamiseks peenesta vili kahvliga ühtlaseks püreeks ja määri näole, kaelale ning dekolteele.

Saunavalik on sinu!

  • Leilisaun. Leil kiirendab keha vereringet ning parandab organismi hapniku- ja toitainevarustust. Leilisaun sobib hästi lõõgastumiseks pärast treeningut või väsitavat tööpäeva. Sauna õige mõju tuleb esile kuuma ja külma faasi vaheldumisega – kui igale laval käimisele järgneb keha jahutamine jaheda veega või eesruumis istudes.

  • Aurusaun. Nii soojus kui ka kuum aur avavad poore, elavdavad vereringet ning annavad nahale värske ja särava ilme. Kui lisad aurule eukalüpti, paraneb hingamine ja võid leida leevendust kinnisele ninale.

  • Infrapunasaun. Infrapuna soojendab kudesid seespidiselt – kuni 4 cm sügavuselt. Higistamine on saunas tunduvalt intensiivsem, väljutades rohkelt toksiine. Infrapunasaunal on tselluliiti vähendav ja immuunsust tõstev toime.

  • Soolasaun. Soolaga hõõrumine mõjub nahale kooriva hooldusena, mis puhastab nahka ja toidab seda mineraalidega, nii et saunast väljudes on ihu tõeliselt siidine. Soolase õhu sissehingamine mõjub aga profülaktilise hooldusena hingamisteedele.

Meie nahk väärib vaid parimat ja selleks ei pea olema hirmkallis näomask.Foto: Pixabay

Luksuslik mask erilisteks hetkedeks

«Meie nahk väärib vaid parimat ja selleks ei pea olema hirmkallis näomask,» ütleb Kodumaise looduskosmeetikafirma Magrada (magrada.eu) asutaja Kaire Miiter. «Järgnevaks maskiks on vaja väikest pudelit šampanjat ja veidi tumedat šokolaadi. Vahuveinis sisalduvad puuviljahapped on õrnalt kooriva toimega, šokolaad aga annab elastsust ja toidab nahka rikkalikult. Tulemuseks on klaar ja selge jume.»

Tee šokolaadi-vahuveinimaski nii:
1. Sulata šokolaad madalal tulel.
2. Sega sulanud maiusesse nii palju vahuveini, et segu oleks mugav nahale kanda. Määri mõnusalt paks kiht maski näole, kaelale ja dekolteele ning lase sel 10 minutit toimida. Seejärel loputa nahka leige veega ja kuivata.