Tehnika

„Sa ei suuda mootorratast ehitada“ ehk Kuidas sündis Soome esimene isetehtud elektritsikkel 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 1. september 2017, 12:58
Teemu Saukkio ja tema elektritsikkel.Foto: Facebook / erakogu
Mõnikord on vähe vaja, et panna mehe peas idanema mõte teha midagi enam-vähem võimatut – näiteks sõbra väidet, et sa ei oska või ei suuda seda teha. Nii sündis Soome esimene iseehitatud elektrimootorratas.

Soomlane Teemu Saukkio on metallitööline ja keevitaja, kirjutas Tekniikka & Talous. Mehe kaaslane rallitiimist ütles talle ühel päeval: sa ei suuda mootorratast ehitada. „Hakkasin järgmise nädala jooksul selle peale palju mõtlema,“ meenutas Saukkio.

Mehe eelmine projekt oli skuuter, selle valmisehitamiseks kulus veidi vähem kui aasta. Detsembris alustas ta aga elektritsikli ehitamist ja juunikuus sai see sõiduvalmis. Sealjuures oli selle aja jooksul veel üks kahekuuline tööpaus.

„Hakkasin mullu juunis vanu akusid koguma. Detsembris lõpetasin vedrustuse ja pidurid. Leidsin sponsoreid ja võtsin pangalaenu, et suuta kõiki koostisosi osta.“

Mootorrattal on vähe uuena ostetud detaile, enamik on kasutatud. Näiteks esikahvel on 1000-kuubikuliselt Aprilialt, tagaamort Yamahalt ja veljed Husqvarna supermotolt. Peaaegu kõik muu on isevalmistatud, eeskätt torudest raam. Sponsoritelt sai mees kingiks 30-kilovatise elektrimootori.

Mehe sõnul oli kõige raskem ümbrise ehitamine 26x54 liitiumakust koosnevale akupakile. Sealjuures luges mees 1404 akust koosneva panga koostamise käigus läbi tuhatkond lehekülge teksti elektrialase ohutuse teemal. Akud on sama tüüpi nagu Tesla Model S-il ja paljudel sülearvutitel.

96-voldise tööpingega akupank võimaldab praegu läbida 150 kilomeetrit. Autori teatel aga peaks pärast akude tasakaalustamist saama tsikli läbivuseks 300 km.

Ka mootori kontroller vajab veel kohendamist – maksimaalne vääne on 124 Nm, aga tippvõimsust vähevõitu.

Esimesel ülevaatusel mees oma elektritsiklit tänavalegaalseks ei saanud. Põhjuseks iseehitatud tsiklite kohta käiva seadustiku tõlgendus. Nimelt leiti ülevaatusel esmalt, et mootorrattal peaks olema ABS-pidurid. Hiljem aga selgus, et neid pole siiski vaja ja täna võib selle masinaga liikluses osaleda.