Tehnika

NÄPI VÄHEM: 8 nippi, et kontrollida nutisõltuvust 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 26. september 2017, 16:24
Foto: VIDA PRESS
Telefonisõltuvuse ravi puhul on kõige tülikam see, et erinevalt alkoholismist ja narkomaaniast ei taha keegi sellele lõplikult ja täielikult selga pöörata. Nii tuleb leida viise, et tehnoloogiat enda suhtes vastutustundlikult kasutada. Lifehacker pakub nutisõltuvuse kontrolli alla saamiseks välja kaheksa head väikest nippi.

1. Lõpeta telefoni kasutamine autos

Pista nutiseade sõidu ajaks kindalaekasse või pane tööle „Do Not Disturb While Driving“-režiim (iOS) või „Drivemode“ (Android).

2. Telerit vaadates või lugedes pane telefon käeulatusest eemale

Kodus olles pane mobiil laadimiskohta ja kohtle seda kui lauatelefoni. Mida vähem asud käepärast olevast nutiseadmest „ainult ühte asja vaatama“, seda vähem juhtub, et hea raamatu lugemise asemel kruvid kaks tundi Twitteris.

3. Lülita märguanded välja

Täpsemalt: näiteks Twitteri ja Facebooki märguanded ehk nende tegevuste, mis ei nõua kohe reageerimist. Kõnede ja SMS-ide peale võib telefon siiski häält teha. Iga paari sekundi tagant toimuv vilkumine või piiksumine võib vallandada uue pika surfamishoo.

4. Kasuta taimerit

Pane koduekraanile kella rakendus ja iga kord telefoni avades seadista esimese asjana taimer mingi aja peale. Androidil on olemas ka automaatne äpp QualityTime, mis aitab sul kindlate rakenduste seltsis veetavat aega piirata.

5. Lõpeta telefoni näppimine kuskil ootel seistes

Enamiku jaoks meist telefon muidu just selleks ongi. Aga kui tahad nautida igavustunnet, mis on loovuse ja viljakate mõtiskluste alustala, siis lõpeta telefoni avamine iga jumala kord, kui sa minut aega järjest midagi ei tee.

Kui see on keerukas, siis pane telefon mõnda teise taskusse, hangi telefoni näppimist keelav taustapilt ning harjuta niisama ringivahtimist.

6. Ära telefoni voodisse võta

Sea sisse telefonivabad hommikud, õhtud ja ööd. Blokeeri Freedomiga (iOS) või Offtime’iga (iOS/Android) ligipääs tuntumatele ajaraiskamisdomeenidele. Kui sul on hädasti vaja öösel säutsuda, siis pead arvuti avama. Kui sa seda teha ei viitsi, siis pole järelikult hädasti vaja.

7. Lõhu „kontrollimistsükkel“ ära

Kui oled ühe tiiru peale teinud ja Twitteri, Facebooki, Instagrami, Snapchati, meilid, uudiseportaalid jne üle vaadanud, siis on sageli kiusatus minna järgmisele ringile. Treeni end enne sellesse tsüklisse kukkumist telefoni käest panema.

8. Ära oota, et võõrutuskuur kiiresti toimib