Tehnika

5 lihtsat nippi, et rajada telefoniga tervislikum suhe 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 25. aprill 2018, 13:32
Foto: Pixabay
Meist väga paljude jaoks on nutitelefon muutunud omamoodi lisajäsemeks. See on meil igal pool kaasas, me hellitame seda õhtusöökide ja vestluste ajal ning see magab meil padja kõrval. Aga samas oleme oma nutitelefonist ka üsnagi ebatervislikus sõltuvuses. Art of Manliness toob välja viis nippi, et see riistapuu meie elusid liialt üle ei võtaks. NB! Ühtki rakendust blokeerida ega kustutada pole vaja.

1. Ära haara hommikul esimese asjana kohe telefoni järele

Öeldakse, et nii, nagu sa päeva alustad, nii sa selle ka lõpetad. Eriti kehtib see nutitelefoni puhul. Kui hommikul esimese asjana telefoni avad, siis häälestad end terveks päevaks segaja lainele. Püüa vähemalt veerand tundi end väiksest ekraanist eemal hoida. Tee pigem midagi, mis aitab keskenduda ja õigele lainele häälestuda: mediteeri või kasvõi palveta.

Abiks on see, kui sa telefoni magamistuppa üldse ei lubagi – ja hangid endale hoopis vana kooli äratuskella.

2. Ära võta telefoni autosse ega erinevatele tegemistele kaasa

Jääd punase tule alla pidama – kohe haarad telefoni järele. Tšekid seda poes kassajärjekorras seistes. Mõnikord napsad telefoni isegi siis, kui parajasti autot juhid, mis siis, et see on pööraselt ohtlik.

Pane telefon portfelli või kasvõi kindalaekasse. Meenuta, et mitte väga ammu said inimesed kenasti hakkama, kui nad polnud 24/7 kättesaadavad. Ja mõtle: kas tõesti pead sa vastama sõnumitele silmapilkselt või kannatab sellega natuke oodata?

3. Toidukordade ja vestluste ajal jäta telefon taskusse

Isegi kui telefon on lihtsalt laual, rikub see vestlust, sest inimesed kardavad alateadlikult, et see katkestab neid ja nii on teemakäsitlused pealiskaudsemad. Kui telefon on taskus, pole kiusatust seda avada ja nii oled ümbritsevate inimeste jaoks täielikult olemas ning võimeline neile keskenduma.

4. Töö, lugemine, telerivaatamine – hoia „föön“ peidus

Uuringudki on tõestanud lihtsat loogikat: mida rohkem on miski nägemisulatuses, seda kättesaadavam see tundub ja seda rohkem selle peale mõtled. Mida rohkem selle peale mõtled, seda suurem on kiusatus ja mida suurem on kiusatus, seda tõenäolisem on, et annad sellele järele. Nii on näiteks kommikausiga – ja muidugi ka telefoniga.

Lühidalt: telefoni kohalolek segab sul keskendumist muudele tegemistele ja tekitab teatavat Pavlovi refleksi. Mida kaugemal see on, seda vähem viitsid näha vaeva, et jälle sõnumeid vaadata.

5. Hoia telefon voodist eemal

18-29-aastastest inimestest magab pea üheksa kümnendikku nii, et telefon on voodi lähistel. Kohe magava inimese kõrval on sinine valgus ja kiusatus vahepeal ärgates midagi vaadata. Oma magamistuppa toome asju-inimesi, mis ja kes on meile kõige lähedasemad – kas tõesti peaks telefon olema üks nendest? Miks ei võiks su öökapil olla hoopis üks hea raamat?