Tehnika

MEHELIKUD OSKUSED: mida teha, kui automootor üle kuumeneb? 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 18. september 2018, 17:41
Foto: PantherMedia/Scanpix
Autotootjad teevad oma loomingule piinamisteste, veendumaks, et mootorid ei kuumene üle ei kuumas USA kõrbes ega Põhja-Norras. Aga kõik, mis töötab, see kulub – ja nii võib nõutu autoomanik ühel päeval seista maantee ääres hõõguva mootori kõrval. Mis juhtus ja mida nüüd teha? Popularmechanics aitab selles olukorras nõu leida.

A ja O on jahutusvedelik

Kõige levinum viga on ülekuumenemise puhul probleem jahutusvedelikuga. See liigub mööda mootorit ja vastutab jõuallika mõistliku töötemperatuuri eest. Kui jahutussüsteemis on mingi leke, siis võib kogu see oluline vedelik välja voolata. Ning kui jahutusvedelik on läinud, siis ei jahuta mootorit enam miski peale seda ümbritseva õhu.

Kui kiiresti mootori ülekuumenemine tekib, sõltub välistemperatuurist ja sellestki, kas õhk pääseb läbi mootori liikuma või mitte. Aga kõigest hoolimata kuumeneb jõuallikas ühel hetkel üle. Ärge iialgi ilma jahutusvedelikuta sõitke!

Kui ka leket kuskilt ei paista, võib siiski probleem olla seotud jahutusvedelikuga – näiteks on kuskil ummistus. Tolm ja teised osakesed võivad pääseda jahutusvoolikutesse ja põhjustada takistuse või täieliku ummistuse. Nii tekib vedeliku väljalekkimisega sarnane olukord. Lahenduseks on jahutussüsteemi läbipesu ja ummistuse leidmine.

Jälgi ka õlitaset

Kuid süüdlaseks ei pruugi üldse olla jahutusvedelik. Ka mootori väga madal õlitase tekitab liiga kõrget temperatuuri. Kuna mootor kasutab õli määrdeainena, siis ilma selleta tekitab liikuvate osade hõõrdumine liigset kuumust.

Seda saab kergesti ennetada, kontrollides korrapäraselt õlitaset – eriti just suurema läbisõiduga masinate puhul, sest neil on kalduvus õli rohkem põletada kui uuematel autodel.

Jahutussüsteemi osad ja võimalikud rikkekohad

Ühe võimaliku stsenaariumi kohaselt on jahutussüsteemis mõni osa katki. Kui veepump on rikkis, siis lõppeb jahutusvedeliku pumpamine läbi mootori, streikiv termostaat aga võib samuti lõpetada pumba jahutustöö.

Lekked ja ummistused võivad olla ka radiaatoris, aga levinud probleem on ka rikkiläinud ventilaator. Sellist viga on kergeim märgata näiteks liiklusummikus seistes: kui mootori temperatuur tõuseb, aga ventilaator tööle ei hakka, siis võib viga olla seal.

Foto: PantherMedia/Scanpix

Ülekuumenemine võib tekkida ka n-ö loomulikul teel ehk siis, kui automootor töötab äärmiselt kuumas keskkonnas: jahutussüsteem lihtsalt ei suuda tagada ideaalset tulemust.

Kui temperatuur tõuseb

Kui temperatuurinäidik põrutab punastesse kõrgustesse, siis tuleks kohe välja lülitada konditsioneer ning keerata põhja salongisoojendus – nii hakkab sul endal küll ilmselt päris palav, aga sel moel saad aidata mootoril liigset soojust ära anda ja võid selle päästa.

Kui need kaks liigutust tehtud, siis on kõige mõistlikum sõita teepeenrale, keerata süüde välja ja avada kapott.

Autoomanikul võib tekkida kiusatus avada jahutusvedeliku paak või radiaatori kork, aga see oleks ohtlik viga: jahutusvedelik on tulikuum ja tugeva surve all ning kohe pärast mootori seiskamist võib korki avades saada põletushaavu.