Uudised

Jälle on aeg kella keerata! Kuidas see meie tervist mõjutab ja mida teha, et see kergem oleks?  (1)

Toimetas Tuuli Mäemat, 26. oktoober 2018, 09:29
Kuidas sind talveaeg mõjutab? Foto: Pixabay.com
Ehkki ühiskonnas on palju vaidlusi tekitanud kella keeramine, toimub see sel nädalavahetusel taas. Läheme üle vööndiaega ehk teisisõnu talveaega. Osadel inimestel on väga raske selle muutusega kohaneda- halveneb meeleolu ja langeb töökvaliteet. Inimesed ärkavad umbes pool tundi varem ja tänu sellele väheneb une pikkus suisa paarikümne minuti võrra.

Kuidas see sinu tervist võib mõjutada?

  • Sinu töörütm võib olla häiritud ja sul on raskem oma tööle keskenduda.
  • Su pea võib tavapärasest rohkem valutada ja valud võivad olla päris tõsised. 
  • Su meeleolu võib muutuda, paljud inimesed kurdavad isegi pimedusest tingitud depressiooni ja kurvameelsust. 
  • Inimesed, kes töötavad öösiti, võivad tunda, et kella keeramine mõjub eriti raskelt. 

Hea teada! Tavaline unerütm peaks taastuma kahe nädalaga. Sa saad ise kontrollida, kas sinu keha on kella keeramisega kohanenud. Kui sa ärkad hommikul tunnikene enne, kui su äratuskell heliseb, siis see tähendab, et su keha on kohanenud. 

Kas teadsid? "Vööndiajad erinevad üksteisest ühe täistunni võrra. Erandiks on mõned üksikud riigid (Iraan, Afganistan, India, Myanmar, Nepal) või nende osad (Kanadas, Austraalias), kus erinevus naabervööndi ajast on 0,5 tundi," vahendab Vikipeedia. 

Nipid, kuidas kella keeramisega paremini kohaneda:

  • Väldi oma elus sel perioodil olukordi, mis sulle stressi tekitavad ja ärevaks teevad.
  • Kui võimalik, siis keera kella juba laupäeval enne magama minekut, nii on sul kergem harjuda. 
  • Ole pühapäeval võimalikult aktiivne ja liiguta end tavapärasest rohkem.
  • Tee enne uinumist lõõgastavaid tegevusi- mõtle häid mõtteid, joo rahustavat teed või mine vanni. 
  • Ole päeval võimalikult palju õues ja ammuta endasse naturaalset valgust.
  • Küsi abi apteegist, seal müüdakse erinevaid abivahendeid, et uni oleks parem.
  • Korrigeeri oma uinumine uue rütmi järgi kohe, ära venita sellega. 
  • Loo rutiin- mine magama ja ärka alati samal ajal. 

Vaata Statistikaameti uuringut seoses kella keeramisega siit

PÄEVATOIMETAJA

+372 666 2600
helen.serka-sanchez@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee