Kokka

Udmurtide jõulukombed: miks kutsutakse pühi taliõluks ja kuidas peletada kurje vaime ning haigusi? 

Nikolai Anisimov (Eesti Kirjandusmuuseum), Natalia Pyllu (Eesti Rahva Muuseum) | Toimetas Laura Liinat, 11. detsember 2018, 10:41
Eestis elav udmurt Muš Nadi omavalmistatud rahvusroogadega.Foto: Sergei Bogdanov
Eestlaste sugulasrahva, udmurtide, talihooaja haripunktiks on olnud mitu päeva või lausa nädal kestvad pühad толсур (taliõlu). Vaatame lähemalt, millised tegevused ja söögid-joogid selle juurde käisid!

Õigeusu mõjul ühildusid need pühad vene jõuludega (7. jaanuar), kuigi algne toimumisaeg on jäänud detsembrisse, talvisele pööripäevale. Sellele vihjab ka detsembrikuu samatähenduslik nimetus udmurdi keeles – толсур.

Samal teemal

Tuhk jäägu ahju ja endal üle silla minemata

Udmurdi rahvakalendri aastaring jaguneb kaheks: sügis-talvised ja kevad-suvised pühad. Talviste pühade tsükkel algab pööripäeval (вожодыр), mis märgib püha aega, üleminekuaega. Sel ajal on kehtinud piirangud ja töökeelud, mis annavad võimaluse pererahval puhata. Eriti keelatud on veega seotud tööd, näiteks pesu pesemine. Samuti ei tohiks võtta ahjust tuhka välja, öisel ajal väljas olla ega minna üle silla, sest udmurdid on uskunud, et pööripäeva ajal käivad ringi veeallikatest välja pääsenud kurjad vaimud (вожо, mitmuses вожоос). Käitumisreeglite rikkumise korral võis tabada inimest ebaõnn ja häda.

Pannkooke söödagu pärast pühakotta viimist

Talvepühi on udmurdid kutsunud ka suu avamiseks (ымусьтон/умысьтон), vaimude auks valmistatud supi söömiseks (вожо шыд сиён) ja jõuludeks (рошство, vene sõnast рождество). Neid nimetusi võib seostada teadmisega, et jõulude tulekuga lõppes paastuaeg, mis sai alguse novembri lõpus või detsembrihakul sügisestel joodudel (сӥзьыл юон).
Nii on igati loomulik, et udmurdi talipühade traditsioonis, milles esineb paikkondlikke erisusi, on oluline roll ka toitudel. Lõunaudmurtide tava näeb ette enne pühi saunas käimist. Seejärel pannakse igas majas valge linaga kaetud lauale värskelt küpsetatud leivapäts, sool ja või. Hommikul küpsetatakse ka hapust pärmitaignast pannkooke (табани). Esimesed pannkoogid viib peremees aga pere pühakotta (куала) ning jagab pereliikmete vahel ära alles pärast palvetamist, tagasi majja tulles. Muudeks kohustuslikeks pühade toitudeks on olnud veel pelmeenid, lahtised pirukad (перепеч) ja munapannkoogid (klopitud munast ülepannikoogid). Põhjaudmurdid küpsetasid aga kalapirukaid, pruulisid koduõlut ning tegid lambalihaga suppi või putru, mida kasutati ka kombetalitusel.

Õllejoomine olgu mõõdukas

Sarnaselt eestlastele on ka udmurtide traditsiooniliseks pühade joogiks olnud kodune õlu (сур), millest on tulnud ka pühade nimetus taliõlu (толсур). Talipühadeks pruulis iga perenaine õlut, koristas kodu, valmistas süüa ning kutsus külalisi nii kodukülast kui kaugemalt. Hea tava järgi pidi külas käinud inimene ise järgmisena külalisi võõrustama. See oli ka pulmade aeg. Külalised käisid majast majja, igas kodus valitses lõbus ja pidulik meeleolu – söödi pühade toite, joodi õlut, lauldi, sooviti õnne. Söödi ja joodi mõõdukalt, sest liialdamist peeti ebaviisakaks. Roogade maitsmise järel hakkasid lõbustused: lauldi, tantsiti, mängiti pille, visati nalja. Pidu võis kesta terve öö, mistõttu mõnes piirkonnas on kutsutud seda kogu öö pidutsemiseks või ringikäimiseks (уйбыт ветлон). Väärib märkimist, et pidulised ei joonud ennast kunagi purju, sest õlu ja muud joogid sisaldasid vähe alkoholi. Samuti oli joobes olek kogukonna poolt vägagi taunitav.

Edu ja õnn tänu santidele ja ennustustele

Udmurdi külades on tänapäevalgi säilinud jõulude ajal komme sanditada (вожояськон / пӧртмаськон / пенӟаськон / чокморскон / чокморъяськон) ja ennustada (тунаськон / тунатскон). Nende tegevustega taheti vanasti lepitada kurje vaime, paluti õnnistust jumalatelt ja esivanematelt. Samuti meelitati maagiliste toimingute abil enda ellu edu ja õnne. Uskumuse kohaselt peletavad sandid eemale kurje vaime ja haigusi, kindlustavad edu erinevates ettevõtmistes, sh ka puskarikeetmises ning toovad kanepivilja- ja karjaõnne. Sandid käisid läbi küla kõik majad, liikusid kohaliku jõe allavoolu ehk teise ilma suunas, näidates nii haigustele ja kurjadele vaimudele liikumissuunda. 
Talipühade aegses ennustamises olid eriti agarad aga vallalised noored. Usuti, et sel perioodil on kergem teispoolsusega kontakti saada ja ennustused on tõesed. Noored kogunesid ühte kindlasse majja koosviibimisele, kus lauldi, tantsiti, arvati mõistatusi, mängiti ning tehti ka väiksemat käsitööd (kedrati, kooti, punuti viiske jne). Kooskäimine oli hea võimalus noortel omavahel tutvuda ja leida endale tulevane elukaaslane. Ühine pidustustest osavõtt, pidulik meeleolu ja kombetalituste täitmine liitsid kogukonda ning tekitasid ühtsustunnet, aitasid luua häid suhteid eri tasanditel: inimestel omavahel, kogukonnaga ning vaimude ja jumalatega.
Kuigi Толсур’i tähistamine on udmurdi kaasaegsest kombestikust praktiliselt kadunud, hoiab Eesti udmurdi kogukond neid iidseid kombeid alles nii uurides, teistele tutvustades kui üheskoos seda kõike tähistades. Nii ei puudu nende pidulaualt ka asjakohased toidud, millest kahte on võimalik igaühel järele proovida.

Põhjaudmurtide kalapirukas (чорыген нянь)
(retsept on pärit Kaaseri külast, Kezi rajoonist, Udmurdimaalt) 

Vala hapu pärmitaigen õlitatud pannile. Pane taignale väikese (nt kilu või moiva) või suurema kala tükke. Vala peale lahti klopitud munad, millele on lisatud soola. Küpseta pirukat suures (vene) ahjus.

Õlle (сур) retsept tädi Lilialt (Garajeva Liliaapailt)
(retsept on pärit Aribaši külast, Tatõšli rajoonist, Baškiiriast)

Pane suurde, eelistatult emailitud nõusse ravimtaimed (mustsõstra-, metsmaasika- ja vaarikalehed, pune, pärna- ja angervaksa õied, natuke naistepuna, meliss, humalakäbid) ja vala peale keev vesi. Kurna tumedaks muutunud tõmmis teise emailnõusse. Lisa vedeliku jahtudes pärmi (varem kasutati juuretiseks idandatud nisuteri) ja maitse järgi suhkrut. Kata nõu rätikuga ning hoia pimedas ja jahedas kohas 24 tundi. Joo õlut jahedalt.

Kasutatud kirjandus:

1. Анисимов 2017 – Анисимов Н. «Диалог миров» в матрице коммуникативного поведения удмуртов. – Tartu: University of Tartu Press, 2017
2. Вахитов 2008 – Вахитов С.С. Кияса ёрослэн азбукаез/Краеведческая азбука Киясовского района. – Ижевск, 2008
3. Владыкин 2018 – Владыкин В.Е. Религиозно-мифологическая картина мира удмуртов. – 2-е изд., доп. – Ижевск: Удмуртия, 2018
4. Владыкин, Христолюбова 1997 – Владыкин В.Е., Христолюбова Л.С. Этнография удмуртов: Учебное пособие по краеведению. – 2-е изд., перераб. и доп. – Ижевск: Удмуртия, 1997
5. Владыкина 1997 – Владыкина Т.Г. Удмуртский фольклор: проблемы жанровой эволюции и систематики: Монография. – Ижевск: УИИЯЛ УрО РАН, 1997
6. Владыкина, Глухова 2011 – Владыкина Т.Г., Глухова Г.А. Ар-год-берган: Обряды и праздники удмуртского календаря. – Ижевск, 2011
7. Пименов 1993 – Пименов В.В. Удмурты: историко-этнографические очерки / УИИЯЛ УрО РАН. – Ижевск: Удмуртский институт истории, языка и литературы УрО РАН, 1993
8. Христолюбова 1995 – Христолюбова Л.С. Калык сямъёсты чакласа: Дышетскисьёслы краеведениея юрттэт. – Ижевск: Удмуртия, 1995
9. Шутова 2016 – Шутова Н.И. Календарные и семейные обряды слободских удмуртов // Сакральное пространство в культуре народов Урало-Поволжья // Иднакар: методы историко-культурной реконструкции [Текст]: научно-практический журнал. – 2016. № 2 (31). – С. 185-199

TOIMETAJA

+372 5199 3733
kadi.saar@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee