Nipid

9 nippi, et migreeni ära hoida (2)

Tuuli Mäemat, 11. detsember 2018, 12:35
Migreenihoogudele võib leida leevendustFoto: Asdrubal luna, Unsplash
Pea lõhub, iiveldab ja ajab oksele, silme ees tähekesed – sellised tunnused annavad tavaliselt märku tüütust migreenist. Sellest räägib lähemalt City Tervisekliiniku neuroloog Anne Perli.

Migreen võib häirida igapäevaelu ja olla väga piinarikas. Osal inimestel esineb migreeni vaid korra elus, teistel on see sagedamini. Hea on see, et pärast 40. eluaastat muutuvad migreenihood harvemaks ja võivad sootuks kaduda. Kui 35. eluaastaks pole migreeni esinenud, on suur tõenäosus, et seda ei tekigi.

Samal teemal

Põhjuseid on mitu

Migreen on krooniline haigus, mis avaldub hooliste peavaludena. See on veresoonte ja närvide viis reageerida sisemistele muutujatele ja välistele ärritustele. Üheseid migreeni põhjuseid nimetada on raske, aga kindlasti mängib rolli geneetiline soodumus, tugevamalt ema poolt. Tavaliselt tekib migreen juba teismeeas, pigem naistel. Selle põhjuseks peetakse östrogeenide kõikumist. Seetõttu võib mõnel naisel enne menstruatsiooni või selle ajal esineda migreenihooge, kuid raseduse ajal on hood kergemad või lakkavad hoopiski. Samuti võivad hooge muuta raskemaks rasestumisvastased pillid. Peavalu võivad esile kutsuda ere ja vilkuv valgus, tavapärase unerütmi muutus, liiga pikk uni, mõned toiduained või pingelangus.

Enneta migreeni!

Vaata üle toidulaud. Migreeni võivad esile kutsuda kohv, alkohol, juust, oad, šokolaad ja suitsetamine. Ka liiga suur gluteenitarbimine võib migreenihooge põhjustada. 
Väldi stressi. Jälgi, et su elus poleks liiga palju stressi, mis võiks tekitada suure pingelanguse. Nii stress kui ka selle järsk kadumine põhjustavad migreeni. 
Tee sporti. Regulaarne aktiivne liikumine, eriti õues, vähendab migreenihooge. Seejuures peab su liikumisviis sulle meeldima, et sa ei teeks seda vastu oma tahtmist, sest muidu ei avalda see positiivset mõju. 
Pea lugu rutiinidest. Tähtis on regulaarne söömine ja heast unerütmist kinnipidamine. 
Joo palju vett. Veepuudus on üks peavalude põhjustajaid. Tarbi päevas piisavalt vett, soovitatavalt 9–12 klaasi päevas. Tea, et kohv, alkohol ja magusad joogid väljutavad organismist vett. 
Võta magneesiumit. 200–600 mg magneesiumi päevas vähendab peavalude sagedust. Seda mineraali leidub ka paljudes toiduainetes, näiteks seemnetes, pähklites ja köögiviljades.
Ürdid ja õlid. Soolikarohi, mida leidub looduslikes toidulisandites, muudab migreenid harvemaks ja leevendab migreeni sümptomeid. Hästi mõjub ka katkujuur. 
Punktmassaaž. Abi võib leida Hiina meditsiinist, kus teatud punktide survestamine aitab peavalu vastu. 
Jää kui valu kiirabi. Külm ahendab pea veresooni ja valu leeveneb. Samas saab osa inimesi kergendust hoopis soojusest.