Nipid

Teadlikult uude aastasse! 4 sammu, mis aitavad uusaastalubadused täide viia 

Helen Serka Sanchez, 2. jaanuar 2019, 10:12
Selleks, et oma elu midagi olulist muuta, mõtle, millega oled oma elus rahul ja millega mitte. Glenn Carstens-Peters, Unsplash
Aasta lõpus lipsavad üle huulte lubadused, mitu kilo peaks kaalust maha võtma või mis keele selgeks õppima. Tihti kipuvad need aga lubadusteks jäämagi. Kuidas püstitada eesmärgid nii, et need ka päriselt teoks saaks?

Selleks, et elus midagi olulist muuta, mõtle, millega oled oma elus rahul ja millega mitte. Just nii koorub välja see, mida parandada või edasi arendada. Millest pihta hakata?

Samal teemal

Analüüsi ennast
Koolitaja ja terapeut Ingelise Israel soovitab uue aasta plaanide tegemist alustada sisekaemusega, kuidas ollakse rahul oma eluga praegusel hetkel. Selleks soovitab ta teha ühe praktilise harjutuse.
1. Loo eluratas.
Joonista paberile ring ehk eluratas ja jaga see sektoriteks. Märgi nendesse olulised valdkonnad oma elus:
• karjäär;
• isiklik areng / mina ise;
• haridus;
• perekond – suhted partneri, laste, vanemate, õdede/vendadega;
• sõbrad;
• meelelahutus ja puhkus;
• tervis;
• igapäevane elujuhtimine. Hinda igat osa oma päevast – kas on midagi, mis ei toimi hästi. Mõtle, kas hommikud on liiga kiired ja kas lähed õhtul õigel ajal magama.
2. Tunneta ja hinda olukorda nendes valdkondades. Pööra tähelepanu sellele, mis tunne sul iga valdkonna peale mõeldes tekib.
3. Värvi ära korras osad. Viiruta igas sektoris ära täpselt nii suur osa, kui hea ja rahuldustpakkuva hindad selle olevat. Kui oled 100% rahul, värvi ära terve sektor.
4. Vaata oma eluratast. Oma mõttetöö tulemusena näed paberil, millele peaksid oma elus rohkem tähelepanu pöörama. Kirjuta need tegevused üles ja asu tegutsema.

Püstita eesmärgid
Pärast oma elu kaardistamist mõtle läbi, kuidas probleemsetes kohtades lahendusi leida. Juhul kui tähelepanu vajab perekond, siis mida konkreetset saaksid teha, et oma laste või partneriga rohkem aega veeta. Ehk pole sa rahul enesearenguga ja tahaksid omandada mõne uue oskuse või arendada edasi mõnda vana – mõtle, mis sul aitaks seda teha. Kui lähened konkreetselt oma elu kitsaskohtadele, saad nendega paremini olmeja tööasjade kõrvalt tegeleda.
Kui oled leidnud probleemidele lahenduse, tuleks need ka ellu viia. Püstita muutuste tegemiseks eesmärke. See võib kõlada ametlikult ja veidi heidutavalt, kuid tegelikult on eesmärgid osa meie igapäevasest elust. Nende järgi korraldame vaba aega, suhet partneriga ja edusamme tööl. Ilma eesmärkideta võib elu olla väga kaootiline. Seega on parem anda oma elule suund, seades konkreetseid eesmärke.

Vii plaan ellu
Selleks et eesmärgid ei muutuks vaid lubadusteks, peaksid need olema konkreetsed. Ingelise on selleks kasutanud organisatsiooni juhtimises levinud meetodit SMART, mis eesti keeles tähendab nutikas või tark. Ingelise selgitab tähelühendid lahti tähtsuse järjekorras.
S – specific ehk määratletud. Mida täpsem on eesmärgi kirjeldus, seda kindlam on ka selle saavutamine. Küsi endalt:
Mida ma täpselt soovin saavutada?
Kus?
Kuidas?
Millal?
Kellega?
Mis on tingimused ja piirangud?
Miks tahan just seda eesmärki saavutada? Mis on teised võimalused sama tulemus saavutada?
M – measurable ehk mõõdetavus. Mõtle, kuidas määratleda eesmärgi saavutamist. Näiteks eesmärk elada tervislikult tähendab süüa viis peotäit juur ja puuvilju päevas, teha kolmel päeval nädalas üks tund trenni ja mitte suitsetada.
T – timely ehk tähtajastatus. See on väga oluline etapp eesmärgi püstitamisel, et selle teostus liiga umbmääraseks ei muutuks. Pane eesmärkidele realistlik aeg, mis motiveerib sind pingutama.
R – realistic ehk realistlik. Eesmärke püstitades mõtle läbi, kas see on sulle oluline? Mida sa sellega saavutada soovid? Milliseid oskusi või ressursse on sul eesmärgi saavutamiseks vaja? Kui leiad, et eesmärk on põhjendatud, ei tohiks see olla liiga lihtne ega ka üle jõu käia. Õigesti püstitatud eesmärk on piisavalt ambitsioonikas, et selle saavutamisest mõnu tunda.
A – agreed ehk kokkulepitud. Eesmärk on kokkulepe sinu endaga. Pea sellest kinni.

Muutuste elluviimisel rõhutab Ingelise järjepidevust. «Kui sul on selge siht, kõnni julgelt oma valitud teed,» ütleb ta. Sama oluline on ka vahel olla jõude. «Ära unusta anda endale puhkust ja nautida hetke. Alati ei pea olema hästi tubli,» paneb terapeut kõigile südamele.

Tee seda igal aastal
Koosta eluratas igal aastal, et liikuda uute eesmärkide poole. Selle järgi saad tagasi vaadates teha järeldusi ka möödunud aasta kohta. Mõtestatud sisekaemus võib anda vastuse nii mõnelegi probleemile, mis muidu jääks märkamata ja lahenduseta.

PÄEVATOIMETAJA

+372 666 2600
helen.serka-sanchez@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee