Nipid

15 kontrollküsimust: kuidas on lood sinu tervisega? (1)

Kris Leinatamm, SA Leinatamme Fond, 8. jaanuar 2019, 12:21
Kui rahul oled saadud vastustega? Rawpixel, Pexels
Tervislik elustiil ei tähenda ainuüksi tervislikku toitumist või rahvamaratonidest osavõttu, samuti vaid riskikäitumise puudumist. Tervislik on terviklik elustiil, kus tasakaalus on toitumine, liikumine ja vaimne tervis. Vasta küsimustele ja hinda kui rahul oled antud vastustega.

Hinda oma elustiili järgneva 15 küsimusega ja mõtle, millise loo saad enda kohta kirjutada. Vastused on teejuhid, pannes mõtlema, millise kvaliteediga elu sa elad. Kui sa vastustega rahul pole on juba sinu valik, mida edasi teha.

Samal teemal

1. Kas tarbid valmistoite või poolfabrikaate? Nende valmistamine on küll lihtne ja kiire, kuid meie keha maksab selle mugavuse eest suurt lõivu. Muu hulgas suurendavad valmistoidud meie kehas põletikutekitajate hulka ja viivad keha tasakaalust välja. See vähendab meie isetervenemisvõimet.

2. Kas sööd 5 portsjonit puu- ja köögivilju päevas? Üks portsjon on kuumtöötlemata kujul umbes 100 g puu- või köögivilja. Kas sööd päevas 500 g aiasaadusi? Kõige tervislikum kuumtöötlemise viis köögiviljade valmistamiseks on nende hautamine. Nii tuleb välja ka köögiviljade imeline loomulik maitse!

3. Kas liigud vähem või rohkem kui 10 000 sammu päevas? Igapäevaseks liikumiseks on soovitusi 5000 sammust 15 000ni, seega on soovituslik kilomeetrite arv päevas 3,9 ja 11,5 km vahel. Kõndimine on üks olulisemaid liikumise vorme. Suurenda oma igapäevast sammude hulka vähehaaval soovitud eesmärgi saavutamiseni.

4. Kas teed trenni vähemalt 20 minutit kolm korda nädalas? Jaanuaris on spordiklubid pilgeni rahvast täis, kuid veebruaris on seal need, kes eelmiselgi aastal. Millisesse gruppi sina kuulud? Teed sa suviste rahvamaratonidega oma aastase liikumisvajaduse tasa või oled füüsiliselt aktiivne aasta ringi? Tervislik on ka väike treeningkoormus, näiteks 20minutiline sörk, kiirkõnd või muu aeroobne treening, mis tõstab südamelöökide sagedust 30% võrra ning ajab higistama, kuid põhiline, et see oleks regulaarne.

5. Kas suitsetad või tarbid tihti alkohoolseid jooke? Ilmselgelt pole tervislikust elustiilist juttugi, kui vastus küsimusele on «jah». Õnneks on riskikäitumine ka nooremate inimeste hulgas järjest ebapopulaarsem ning suitsetamisest ja alkoholi kuritarvitamisest hakkab saama erand kui reegel. Klaas punast veini on paljudes kultuurides elementaarne toidukorra osa ning selle positiivne mõju tervisele tõestatud. Mõõdukaks alkoholi tarbimiseks loetakse ühte lahjat alkohoolset jooki vähem kui viiel päeval nädalas.

6. Kas kompenseerid halba meeleolu söömisega? Liigsöömine on samuti riskikäitumine. Kui oled harjunud end šokolaadiga pahast tujust üle aitama, on sul sõltuvus.

7. Kas lähed magama enne südaööd? Uni on väga oluline tervisenäitaja. Vähese une tulemusena toodab meie keha u 50% vähem antikehi, aju ei puhka välja ja stress saab kergemini ligi.

8. Kas su vööümbermõõt jääb tervislikku vahemikku? Tervislik vööümbermõõt on naistel alla 88 cm ning meestel alla 90 cm. Vistseraalne ehk kõhusisene rasv on inimesele ohtlikum kui nahaalune rasv. Selle tõttu tõuseb halva kolesterooli tase ja suureneb risk haigestuda südameveresoonkonna haigustesse, kasvab ka osa kasvajate tekke risk.

9. Kas su kehamassiindeks (KMI) jääb alla 25? Kehamassiindeks = kehakaal kilodes jagatud pikkusega (meetrites) ruudus. Näiteks 170 cm pika ja 65 kilo kaaluva inimese kehamassiindeks on 65 : (1,7 × 1,7) = 22,5.
KMI alla 19 on alakaal.
19–24,9 on normaalkaal.
25–29,9 näitab ülekaalu. Üle 30 on rasvumine.

10. Kas suhtud uutesse asjadesse eelarvamusega? Maailm muutub. Oled sa valmis ka ise muutuma?

11. Kas sul on raske end motiveerida? Kas tead, miks sa midagi teed, või teed seepärast, et teisedki teevad? Motiveeritus näitab vaimset tervist. Vaid tervest ja sportlikust kehast terviklik olemiseks ei piisa.

12. Kas sul on tugev eneseusk? Kas usud, et saad kõigega hakkama, mille ette võtad? Kas näed lahendusi või probleeme?

13. Kas tegeled hobidega? Mis sind huvitab? Võtad sa endale aega hobide jaoks, mis su hinge toidavad?

14. Kas sul on eluterve seksuaalelu? Seksuaaltervise kliiniku koduleht ütleb, et seksuaaltervise tagavad konsensusel põhinevad nauditavad ja turvalised seksuaalsuhted. Selle aluseks on positiivne hoiak seksuaalsusesse, positiivne enesehinnang ja vastastikune austus. Mida tähendab hea seksuaalelu sinule?

15. Kas võtad osa oma pere elust? Mida ja millal sa viimati koos perega ette võtsid? Keda sa oma pere hulka arvad?

1 KOMMENTAAR

r
Reps 8. jaanuar 2019, 15:00
Kas ma pean nüüd siis ära surema,kui ma ei vasta nende küsimuste nõuetele???

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 666 2600
helen.serka-sanchez@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee