Nipiraamat

Oht tervisele! 9 põhjust, miks vähendada suhkru tarbimist 

Toimetas Laura Karro, 28. jaanuar 2019, 11:51
Magustatud jookidest saad kätte päevanormi jagu suhkrut!Foto: rawpixel, Pexels
Suhkur hiilib justkui salamisi meie toidusedelisse. Tegelikult tasub olla vägagi teadlik, kui palju erinevate jookide ja söökidega suhkrut tarbitakse, sest selle liig võib viia tõsiste terviseriskideni. Eriti peaks silma peal hoidma laste toidueelistustel.

1. Tõstab kehakaalu. Suurim kurjajuur on magustatud joogid nagu limonaad ja mahlad. Näiteks on ühes 0,5 l limonaadipudelis keskmiselt 50 g suhkrut, mis on sinu päevane maksimaalne soovitatav suhkrukogus. Aga suhkrut saad sa ju ka mujalt toidust!

Samal teemal

2. Suurendab südamehaiguste riski. Suure suhkrusisaldusega dieet võib viia rasvumiseni, tekitada põletikke, kõrget veresuhkru taset ja vererõhku, mis omakorda on kõik südamehaiguste algeteks.

3. Tekitab aknet. Kõrge glükeemilise indeksiga toit nagu näiteks suhkur ja valge jahu, tõstavad kiiremini veresuhkru taset, mis omakorda suurendavad rasu tootlikkust ja põletikku. See aga on heaks kasvulavaks aknele. On leitud, et traditsioonilistel kogukondadel, kes tarbib naturaalset, mitte töödeldud toitu, ei leidu pea üldse aknet, võrreldes meie tänapäevase linnastunud ühiskonnaga

4. Suurendab II tüübi diabeedi ohtu. Suurt ülekaalu, mis on tekkinud liigse suhkru tarbimisest, seostatakse diabeediga.

5. Suurendab vähi ohtu. Vähi riskifaktoriteks on ülekaal, põletikud kehas ja insuliini resistentsus. Nii suhkru tarbimise tagajärjel tekkinud suur ülekaal kui ka põletikud kehas, suurendavad teatud tüüpi vähi teket.

6. Tekitab depressiooni. Suhkru ja töödeldud toitu söömisel tekkivad meeleolu muutused kehas võivad mõjutada meie vaimset tervist.

7. Kiirendab naha vananemist. Rafineeritud süsivesikute liigtarbimine vähendab kollageeni ja elastaani sisaldust nahas, mis hoiavad nahka pingul. Ühe uuringu järgi oli naistel, kes tarbisid rohkelt süsivesikuid ja ka lisatud suhkruid, rohkem kortse näonahal, kui neil, kes olid kõrge valgu ning madala süsivesiku dieedil.

8. Röövib energiat. Rohke suhkrusisaldusega toidud tõstavad kiirelt su energiataset, kuid sellele järgneb alati järsk suhkrutaseme langus. Kiired veresuhkru taseme kõikumised mõjutavad samal moel ka energiataset. Vali selliseid süsivesikuid sisaldavad toidud, milles on vähe suhkruid end palju valku, nt täisteraviljatooted. Kui ühildad süsivesikud valgu või rasvaga, hoiab see su energiataset stabiilsemana. Näiteks on heaks valikuks õun ja peotäis mandleid või banaan maitsestamata jogurtiga.