Tehnika

Saksa autoliidu mõõtmistulemused: uued diiselmootorid on puhtad (1)

Toimetas Aare Kartau, 23. aprill 2019, 07:15
Mercedes-Benz C220d.Foto: PA Pictures/Scanpix
Saksamaa autoliit ADAC testis tavaliikluses 13 diisel- ja 13 bensiinimootoriga sõiduauto lämmastikoksiidi (NO) heitmeid. Tulemused kinnitasid, et uued diiselmootorid on puhtad. Diiselmootorite maine taastamiseks ühest uuringust aga vaevalt et piisab.

Saksamaa ja ka Euroopa suurim autoomanike ühendus ADAC rivistas üles 13 diisel- ja 13 bensiinimootoriga sõiduautot hing mõõtis nende NO heitmeid. Valikusse kuulusid kõikide levinumate automarkide mudelid, noobelmarkidest olid esindatud Mercedes-Benz, Volvo ja BMW.

Testitulemuste kohaselt on uute diiselautode NO-heitmed oluliselt väiksemad kui saastenormid nõuavad, olles madalamad nii WLTP-laboritestide kui ka päriselus ja päris liiklusolukorras tehtud RDE-testide (Real Driving Emissions) tulemustest.

Autotootjad on teinud tõsiseid pingutusi diiselmootorite heitmete vähendamiseks. Tulemuseks ongi äärmiselt madal heitmetase, mis parimatel juhtudel on kehtestatud normidega võrreldes mitukümmend korda (!) madalam. ADACi testi parima tulemuse saavutanud Mercedes-Benz C220d puhul oli NO-heitmete kogus täpselt null. Mercedese OM 654 (1950 cmᶾ, 143 kW, 194 hj) diiselmootor on väga puhtaks osutunud ka varem.

NO-heitmetele lisaks mõõdetakse ja reguleeritakse CO ehk vingugaasi koguseid, mis sissehingamisel tekitab süsinikoksiid vingumürgitust (CO moodustab väga püsiva ühendi vere hemoglobiiniga, mis kaotab seejärel võime hapnikku siduda), HC ehk põlemata süsinikühendite heitmeid, PM ehk peenosakeste massi ja PN peenosakeste kogust. Uutes WLTP-testides on oluline ka süsinikdioksiidi ehk süsihappegaasi tase (CO2). Selle näitaja alusel kalkuleeritakse ka sisepõlemismootoriga sõidukite kütusekulu.

ADACi testis keskenduti NO-heitmetele, sest neid peetakse kõige suuremaks ohuks tervisele. Euro 6d-Temp (Euro 6.2) normatiiv on samm õiges suunas, sest väga paljud uued diiselautod on osutunud väga väikesteks saastajateks.

Loe põhjalikumalt ning vaata tabelit Acceleristast.

Foto: Accelerista