Tehnika

EKSPERT: keskkonnasõbralike mootoritega autod on tulnud turule, et jääda (1)

Toimetas Aare Kartau, 26. aprill 2019, 16:02
Foto: Pixabay
Üha rohkem inimesi Eestis mõtleb autot ostes esmajoones ökonoomsusele ning tänu sellele on hübriidautode müük jõuliselt kasvanud. Tavalistest bensiini- ja diiselmootoritest väga palju säästlikum hübriidsõiduk ei jää oma võimsuselt sugugi alla ning on saamas autojuhtide lemmikuks.

Ideal Auto müügi- ja hinnastuse juhi Priit Paasi sõnul on sõidukite ostutrend selgelt ökonoomsuse põhine. Toetudes Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) infole kinnitas Paas, et mullu Euroopa Liidus tempokalt kasvanud alternatiivkütusega sõiduautode turgu on vedamas just hübriidsõidukid ning Eestis oli see kasv enam-vähem muu Euroopaga samal tasemel. 2018. aastal müüdi Euroopas kokku ligi 600 000 uut hübriidautot ehk võrreldes tunamullusega ligi 36% rohkem.

Samal teemal

Autohuvilised uurivad hübriidisõidukite kohta üha rohkem ja kuuldes auto headest omadustest lõpuks selle ka valivad. „Väga paljud sõidukiostjad küsivad esmalt, mis see hübriid on, kuidas toimib, kas on vastupidav ning milline on selle kütusekulu. Mida rohkem küsitakse, seda selgemaks kliendile saab, et hübriidi ta just kokkuvõttes soovibki,“ rääkis Paas.

Hübriidsõiduki liikuma panemiseks kasutatakse mitut erinevat tüüpi jõuallikat ja see teebki hübriidi oluliselt säästlikumaks ja keskkonnasõbralikumaks kui tavalised bensiini ja diislit tarbivad sõidukid. Enamasti on hübriidide jõuallikateks elektri- ja sisepõlemismootor. „Hübriid salvestab pidurdamisel tekkinud energia akupatareisse ja kasutab seda vedelkütuse põlemisest saadava energia asemel või sellele lisaks. Sellest tuleb ka nende autode sääst, mis on suurim just linnasõitudel,“ selgitas Paas.

Foto: Pixabay

Millal meie teedel alternatiivkütusega sõidukid enamuse moodustavad on Paasi hinnangul täna veel raske öelda, sest on sõltuvuses traditsiooniliste kütuste hindadest. Mida kõrgemaks hind aga kujuneb, seda rohkem huvi hakatakse erinevate alternatiivsete võimaluste vastu tundma. Paas pakub lihtsa mõttekäigu: „Arvutage kokku see summa, mis teil autole ühes kuus ja aastas kulub. Kütus, kindlustused, hooldused, rehvid, liisingmakse – kõik need kulud kasvavad igal aastal. Üks võimalus kulusid madalamatena hoida on teha seda läbi kütuse säästu ning siin peitubki põhjus, miks hübriidautosid ostetakse.“

Teine põhjus, miks Priit Paasi sõnul hübriide järjest enam tahetakse peitub nende autode väikeses CO2 heitme koguses. „Näiteks Skandinaavias mängib autoostul juba täna väga suurt osa CO2 maks. Mida kõrgem see näit autol on, seda rohkem tuleb maksu tasuda,“ selgitas ta, lisades, et kui Eestis sarnane maks peaks jõustuma ja see ühel hetkel kindlasti juhtub, muutuvad hübriid- ja elektriautod veelgi populaarsemaks ning see on miski, millele Eesti autojuhid juba täna mõtlevad.

Ka selle aasta aprillis kehtima hakanud Euroopa Liidu direktiiv, mis sätestab, et biokütuse osakaal bensiinis peab olema 10% ja diiselkütuses 7% on muutmas autondust nii meil kui Euroopas tervikuna. „Mida suurem on etanooli sisaldus mootoribensiinis, seda rohkem kasvab kütusekulu võrreldes tavapärase bensiiniga, sest etanoolil on lihtsalt väiksem energiasisaldus,“ rääkis Paas, uskudes, et kindlasti on uue direktiivi vastu võtmine järgmine oluline samm, mis suunab autojuhid alternatiivseid kütusesäästu võimalusi otsima.