Nipid

Lõpeta rööprähklemine! 8 nippi, mis aitavad tööl edukamad olla (1)

Toimetas Helen Serka-Sanchez, 30. aprill 2019, 05:46
Mitut asja korraga tehes sooritamisefektiivsus väheneb oluliselt.  Karolina Grabowska / Pixabay
Igapäevane informatsiooni üleküllus väsitab meeli ning teeb erinevate ülesannete täitmise keerukamaks. Võib ju tunduda, et mitut asja korraga tehes, saad kõik kiiremini valmis, kuid tegelikult teed suurema tõenäosusega halvemaid otsuseid ning kaotad eesmärgi üldse silmist.

1. Viska üleliigne peast!

Samal teemal

Selleks, et suudaksid keskenduda ei saa sa mõelda mitmele asjale korraga. Nii kui tekib mõni segav mõte, mis vajab tegelemist, pane see kirja. Sobival hetkel saad kogunenud mõtted sorteerida kategooriatesse: tee need ära täna, delegeeri, tee need ära sel nädalal, unusta ära!

Samas võib peas lõputult ringelda mõni mõte, mis millegi pärast teostamiseni ei jõua. Analüüsi, kas see võib olla liiga üldiselt sõnastatud ja seda tuleks täpsustada. Näiteks „Hakkan tervislikumalt elama“ tuleks jagada etappideks. Mõtle, mida tähendab tervislikum eluviis ja mis oleks esimene konkreetne samm selle alustamiseks. Liitu kodu- või töölähedase spordiklubiga ja lepi kokku kohtumine personaaltreeneriga. Sealt edasi on juba lihtsam konkreetseid samme teha.

2. Kahe minuti reegel

Enamasti kiputakse edasi lükkama vähe aega nõudvaid ülesandeid, mis samas pidevalt peas kummitavad. Planeeri neile 45 minutit kuni tund päevas, et kõik korraga ära teha. Sellisteks ülesanneteks võivad olla – pangaarve kontrollimine, lühike telefonikõne, e-mailile vastamine või mõni lihtsam koristustöö. Nii jääb rohkem aega pikemalt keskendumist vajavatele tegevustele.

 3. Tee sarnaseid ülesandeid ühekorraga

Keskendudes ühte tüüpi tegevustele saad need kiiremini tehtud ja ka mõte on erksam. Kogu kokku kõik arved ja maksa need korraga, kodu koristades ära hakka keset tolmupühkimist sahtleid korrastama, vaid tee seda mõned teisel ajal.

4. Lõpeta rööprähklemine!

Pidevalt erinevate ülesannete vahel pendeldadel tekivad väsimus, ärrituvus ning mõtted kipuvad hajuma. Selle asemel keskendu vaid ühele asjale ning aju töötab palju tõhusamalt.

5. Lülita välja märguanded

Lugemata e-mail või sotsiaalmeedia sõnum võivad mõttetegevusele mõjuda eriti halvavalt. Kuna sinu otsustusvõime ning keskendumine on häiritud, siis ei laabu ka töötegemine eriti hästi. Seepärast lülita märguanded välja ja kontrolli sõnumeid ainult kindlatel aegadel päeva jooksul.

6. Tee olulised otsused hommikul

Kuna hommikul on üldine energiatase kõrgem, siis on see parim aeg raskete otsuste tegemiseks. Seega lülita välja kõik segavad faktorid ja varu päeva esimene pool kõige keerukamate tööülesannete täitmiseks.

7. Tee pause

Tööpäev on efektiivsem kui iga paari tunni tagant teed 15 minutilise pausi. Selleks võib olla lühike jalutuskäik, muusika kuulamine, eine või väike uinak. Vali endale sobiv viis puhkamiseks, mis annab ajule vajaliku energiasüsti, et aktiivselt edasi töötada.

8. Unista

Aju töötab kahel vastandlikul viisil – juhitud mõttetegevus ja vaba mõtetevool. Esimesel juhul saavad tehtud kõik planeerimist ja juhtimist vajavad protsessid. Teisel juhul liiguvad mõtted ise ühelt asjalt teisele. Vaba mõttevool ehk unistamine pakub ajule vajaliku puhkepausi ning arendab loovust. Mõtetel omasoodu kulgeda lastes võib jõuda pikalt otsitud lahenduseni, mille peale varem ei osanud mõelda.

Allikas Forbes.com

PÄEVATOIMETAJA

+372 666 2600
helen.serka-sanchez@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee