Tehnika

Uuring: kohanduv kiirushoidik (ACC) võib ummikuid hoopis juurde tekitada 

Toimetas Aare Kartau, 15. mai 2019, 07:15
Foto: Reuters/Scanpix
Vanderbilti ülikoolis tehtud uurimistöö tulemused üllatavad ebameeldivalt isejuhtivate tehnoloogiate pooldajaid. Selgub, et kohanduv kiirushoidik (ACC) võib teatud juhtudel ummikuid hoopiski juurde tekitada.

Tänapäeval ei kujutaks ühtegi uut autot ette enam teatud juhiabideta. Kohanduv kiirushoidik (Adaptive Cruise Control) on üks nendest, milleta pikka maanteesõitu või ka ummikus linnatänavat ette võtta ei tahaks. Hiljuti nimetasid Soome teadlased selle turvavöö järel olulisemaks turvalisust lisavaks juhiabiks.

Juhiabi on mugav, aga alati ei aita

Sageli tekivad liiklusummikud autojuhtide käitumise tõttu – pidev siksimine ja süstimine panevad kaasliiklejad pideva pinge alla, sest vaheletrügijate ootamatud manöövrid põhjustavad ohtlikke olukordi.

Kui ACC on sisse lülitatud, hoiab radar eesliiklejatega automaatselt pikivahet ja kohandab kiiruse vastavaks. Ummikuabi aga suudab auto kiiruse täiesti maha pidurdada ja uuesti liikvele minna. Nii kaob juhil vajadus ise pidevalt gaasi anda ja autot edasi nõksutada. 

Nüüd on selgunud, et kohanduv kiirushoidik päris kõike iseseisvalt ette näha ei oska. Pisut üllatuslikult, kuid siiski – see muudab ummikud teatud olukordades hoopiski hullemaks, sest kohandab sõidukiirust vastavalt ees liikuva sõiduki kiiruse muutumisele ega arvesta eespool liikluses toimuvat.

Foto: Pixabay

Kuidas vabaneda ummikutest?

Ameerika Ühendriikide Vanderbilti ülikoolis tehtud uurimistöö tulemused kinnitavad, et meil kasutusel olevad juhiabisüsteemid ei aita ummikuid vähendada, vaid on pigem nende tekkepõhjuseks.

Uurimus tugines mitmete ülikoolide ühistöös tehtud katsetele, mis viidi läbi Arizona osariigi kõrvalisematel teedel. Katsete aluseks võeti varasemate teadustööde tulemused, mille kohaselt saab ummikutest saab lahti, kui liiklusvoogudesse lisada mõned adaptiivse püsikiirushoidikuga autonoomsed sõidukid – tänu neile hoitakse optimaalset pikivahet ja äkkpidurduste hulk väheneb.

Teadurid jälgisid, kui kiiresti reageerisid kohanduva kiirushoidikuga varustatud autod eessõitja sõidukiiruse muutumisele. Selgus, et ACC-ga sõitev auto aeglustas rohkem, kui selle ees liikunud sõiduk – see aga viib alati ummiku tekkele.

Loe kohanduva kiirushoidiku kohta edasi Acceleristast.

Foto: Accelerista