Kodu

10 head põhjust, miks peaksid regulaarselt saunas käima (18)

Helen Serka-Sanchez, 9. juuni 2019, 18:49
Saunaskäik toob tervise ja hea tuju!Foto: Estonian Saunas / Unsplash
Saun pole koht, kus ennast vaid pesta. Sealt leiab kosutust ja ravi nii hingele kui ka kehale. Seepärast ei peaks saunaskäik olema vaid harv juhus.

1. Karastud. Temperatuuri vaheldumine karastab ihu ja tugevdab tervist. Saunalaval kehatemperatuur tõuseb ja hakkad higistama. Pärast kuuma leili on hea end jahutada õues, kümmeldes veekogus või külma duši all. Samas tuleks jälgida, et jahutamine oleks kärme ja keha pinnal võimalikult ühtlane.

Samal teemal

2. Tõuseb vastupanuvõime haigustele. Kuigi inimene higistab iga päev, ei saa seda võrrelda saunas higistamisega. Kehatemperatuuri tõus saunas sarnaneb palavikuga, mistõttu toodab keha rohkem valgeid vereliblesid, mis võitlevad haigustega. Saunakuumus mõjub positiivselt ka hingamisteedele. Kuiv õhk stimuleerib nina limaskesti tootma eritist, mis sisaldab kaitsekehi haiguste vastu.

3. Nahk sileneb. Regulaarne saunas käimine ja sealsed nahahoolitsused niisutavad kuiva nahka ning annavad hea jume. Kuna koorimine ja massaaž parandavad naha verevarustust, siis aeglustab see ka naha vananemist.

4. Leevenevad liigesevalud ja lihaspinged. Kehatemperatuuri tõustes veresooned laienevad ja vereringe paraneb. See soodustab väiksemate marrastuste ja sinikate kiiremat paranemist, võtab ära lihasvalu ja leevendab artriiti. Eriti tõhus on saunaefekt just pärast treeningut, mil lihased on pinges ja keha vajab lõdvestust. Kroonilised valud võivad järgmisel päeval sauna järel siiski tagasi tulla.

5. Avanevad keelepaelad. Saun on mõnus koht, kus sõprade või perega aega veeta. Vabas õhkkonnas saab rääkida teemadel, mis muidu jutuks ei tule.

6. Leeveneb stress. Stress mõjub laastavalt kogu organismile ja võib kaasa tuua ka tervisehädasid. Saun on hämar ja vaikne, mis soodustab lõõgastumist ning keha toodab sinu rõõmuks heaoluhormooni endorfiini.

7. Paraneb ainevahetus. Võttes 3-4 korda leili, võid saunaskäigu jooksul välja higistada kuni liiter vett. Nii saad lahti organismi kogunenud jääkainetest. Külma ja kuuma vaheldumine ning ohter vedeliku tarbimine ergutab soolestikku. Joogiks eelista vett, lahjat mahla või taimeteed.

8. Loob lõõgastava traditsiooni. Saunapäev võiks peres olla hea traditsioon, mida kõik ootavad ja millest kinni peavad. Nii kaob nädalavahetusel ära stressi tekitav küsimus: mida täna teha? Pigem võib see asenduda sõpruskonnas küsimusega: kas täna teile sauna saab?

9. Mõjub paarisuhtele hästi. Saunalava on hea koht, kus koos partneriga võtta aeg maha igapäevaaskeldustest ja rääkida ka muust kui argisest. Koos puhkamine ühendab ja lähendab.

10. Paraneb uni. Pärast sauna tuleb tavaliselt palju parem uni, sest kõrgem kehatemperatuur ja ühtlaselt langev endorfiinitase on sarnane tavapärase une-eelse seisundiga. Seepärast on parem käia saunas õhtuti või neil päevadel, kui tead, et saad pärast seda rahulikult puhata.

HARJUTA HIGISTAMIST! Kui sa ei hakka kergelt higistama, on hea käia saunas higinäärmeid harjutamas. Sel juhul eelista kuuma sauna lühikest aega. Korraga pikalt saunas viibimine on organismile koormav, isegi kui istud kõige alumisel lavaastmel.