Nipid

10 sammu täisväärtusliku puhkuseni ehk kuidas ennast tööst välja lülitada?  

Laura Verte, 30. juuni 2019, 15:56
Teadvusta, et puhkus on taastumine ja energia kogumine.Foto: Esther Tuttle / Unsplash
Kas oled tundnud end puhkuselt tööle naasnuna rampväsinuna ja imestanud, kuhu küll puhkus jäi? Enda väljalülitamine on aga töövõime taastamiseks hädavajalik. Kuidas seekord suvepuhkuselt terve keha ja vaimuga naasta?


Enne puhkust:

  • Unista puhkusest. See aitab pingelisel tööajal lõdvestuda. Nii tundub ka puhkuseni jääv aeg kiiremini mööduvat ja töö kulgeb mõnusamalt.
  • Mõtesta puhkus lahti. Et puhkus ei algaks paanikaga, mõtle läbi, mida see sinu jaoks tähendab.
  • Millest vajad puhkust? Mõtle läbi, millest oma elus kõige enam puhkust vajad. Kui oled vastuse leidnud, mõtle, kuidas kõige sobivamalt end sellest välja lülitada.
  • Anna tööasjad üle. Lõpeta kõik projektid puhkuse alguseks ja anna kolleegidele teada, kaua ära oled. Vajadusel leia endale asendaja.

Tee tööl puhkamiseks ettevalmistusi
Inimene vajab edukaks töötamiseks vahepeal lõõgastust ja puhkust. Seetõttu ei tohiks sel ajal peas tiirelda kohusetundlikud töömõtted. Et puhkus mööduks efektiivselt ja saaksid värskena tööle naasta, lülita end tööasjadest täielikult välja. Siinkohal mõni näpunäide:

  • Tee asendajale spikker. Räägi oma puhkuseasendajale kõik vajalik varakult ära ja valmista talle põhjalik juhis, kuidas probleemide korral käituda.
  • Ära päriselt ka tööta. Kuigi eestlasi on raske töölt eemal hoida, proovi mitte tegeleda puhkuse esimestel ega viimastel päevadel tööasjadega. Tee enne kasvõi pikemaid tööpäevi, et kriitilised tööasjad valmis saada.
  • Korrasta töölaud. Sul on paari nädala pärast tunduvalt kergem tööuksest sisse astuda teadmisega, et ees ootab puhas töölaud ja kontor.
  • "Olen puhkusel!" Varusta töö e-post teatega, et oled puhkusel, ja märgi sinna ka kuupäev, millal taas kirjadele vastad.
  • Palu kolleegidelt mõistvat suhtumist. Lepi oma töökaaslastega kokku, et nad sulle vahepeal argimuredega ei helistaks. Kui, siis vaid kriitiliste olukordade tõttu.

Teadvusta, et puhkus on ...
... taastumine ja energia kogumine.
... nauditavate tegevustega sisustatud meeldiv aeg.
... uute kogemuste ja tegevuste kogemiseks.
... aeg iseenda jaoks.
... töömurede unustamiseks.

Teadvusta, et puhkus on taastumine ja energia kogumine.Foto: Esther Tuttle / Unsplash

Samal teemal

Skandinaavlaste eeskujul – lagom
Inimesed on erinevad – mõni on harjunud puhkama turismireisil minuti täpsusega atraktsioone läbi joostes, teine, tehes seda terve aeg teleri ees vedeledes. Kui puhkus koosneb tähtaegadest ja kohustustest või vastupidi, oled hoopis üle maganud, ei pruugi puhkus oma eesmärki täita.

Ehk tasuks õppust võtta ühe õnneliku rahva elustiilist – rootslaste tasakaalukast elust ja lagom-eluviisist. Lagom on midagi, mida on täpselt parasjagu, kuid samas piisavalt ja seda mitte pelgalt paraja koguse soolana õhtusöögis. See mõtteviis on rootslastele imbunud niivõrd naha alla, et ulatub üleüldisesse mõõdukusse, kollektiivse ühtekuuluvustunde tekitamisse ja vastutuse jagamisse. Nii on lagomlik hoida sõbralikke suhteid naabritega, värvida toas vaid üks sein erksamat tooni ja mitte kalduda ülepuhkamisse või -töötamisse.

Mõõdukus rootslaste eluviisis võiks olla suurepärane teejuht ka puhkuse retseptis. Kehale ja vaimule on kõige parem leida puhkuses tasakaal aktiivsete tegevuste ja mitte-midagi-tegemise vahel. Seega võta tiheda ekskurseerimise vahepeal rahuliku südamega päevi, mil sa uneled vaid võrkkiiges. Nii tunned puhkuse möödudes, et kõik sai tehtud ja rohkemgi veel.

Vali puhkuse ajal reisikaaslasi
Reisid, ükskõik kui lühikesed, tasuks ette võtta samasuguste huvidega inimestega. Kui üks teist kujutab ideaalset puhkust ette muuseume ja galeriisid väisates ning teine tahaks vaid rannal lesida, võivad sellest tekkida konfliktid, mida keegi puhkuse ajaks ei soovi. Kui naudid puhkuseaega seltskonnas, kellel on samasugused vaated, on suurem tõenäosus kogeda koos imelisi muljeid ja seiklusi.

Kui üks teist kujutab ideaalset puhkust ette muuseume ja galeriisid väisates ning teine tahaks vaid rannal lesida, võivad sellest tekkida konfliktid, mida keegi puhkuse ajaks ei soovi.Foto: Sai Kiran Anagani / Unsplash

Eemaldu interneedusest
Pidevalt kirju, teiste postitusi, pilte ja uudiseid jälgides jääb puhkuseaeg üürikeseks. Seetõttu tuleks täisväärtusliku puhkuse jaoks aeg maha võtta ka sotsiaalmeediast ning täielikult iseendale ja olevikule pühenduda.

  • Anna teada. Et kohusetunne närima ei hakkaks, võid sõpradele ja perele teada anda, et puhkuse ajal saab sind kätte vaid helistades, mitte kõiksugu äppidest. Võttes nutipuhkuse ette koos suurema seltskonnaga, on libastumine vähetõenäoline. Lisaks saate koos suurepäraselt aega veeta.
  • Logi end välja. Kuna automaatne online-olemine on väga lihtne end meelde tuletama, logi end enne puhkust rakendustest välja. Sellisel juhul meenutab sisselogimisnõue püstitatud internetivaba eesmärki. Hoia internet ja wifi kogu aeg väljas.
  • Planeeri ette. Kui oled harjunud sihtkohta jõudmise juhiseid või meelelahutusvariantide kohta uurima internetist, tee seda juba enne puhkuse algust ja kirjuta või prindi vajalikud asjad välja. Nii ei pea sa hädas telefoni järele haarama. Ehk ongi vahelduseks tore uurida just paberkaarte!
  • Puhka aktiivselt. Kontsertidel käies, lainetes supeldes või seikluspargis ronides tuleb harva ette juhuseid telefoni järele haarata. Kui oled tegevuses, ei tekigi telefonimomente ja puhkus ongi huvitavam!
  • Otsi üles vana "seebikarp". Mäletad veel, kuidas pidid "seebikarbi" või filmifotoaparaadiga kaadreid valima ja pildile keskenduma? Kuni oled telefonipuhkusel, ei jää suvemälestused retrokaameraga jäädvustamata.
Ehk ongi vahelduseks tore uurida just paberkaarte!Foto: Janis Oppliger / Unsplash

Kuidas luua vaheldust?

  • Puhka vastupidiselt töö iseloomule. Vaimse tööga tegelev inimene peaks end puhkuse ajal füüsiliselt rohkem koormama. Seevastu raske füüsilise töö tegija peaks puhkuse ajal laskma kehal taastuda.
  • Avasta. Tee midagi, mida sa pole ammu või varem üldse teinud, ja lõbutse sealjuures täie hingega!
  • Kombineeri. Sisusta puhkus aktiivsete seikluste ja tasase unistamisega.
  • Ära tunne süümepiinu. Kui sulle meeldib magada, ära muretse lõunauinakute pärast või kui naudid öösiti väljas olemist, pole puhkus hea aeg selle pärast muretsemiseks. Peaasi et teed puhkuse ajal seda, mida naudid, aga milleks muidu aega ei leia.

Nipid mõnusaks reisiks:

  • Reis ei pea olema ekstravagantselt kulukas. Põhjalikult ette valmistades saad taskukohase reisielamuse nii Eestis kui ka välismaal. Pealegi võib reisi planeerimine ja sellest unistamine reisi omamoodi pikendada.
  • Kui see pole sinu rida, ei pea sa nägema kõiki "kohustuslikke" vaatamisväärsusi – puhkus pole kontrolltöö, vaid aeg sinu lemmiktegevusteks.
  • Stressivabaks reisimiseks võib sobida just grupireis, kus kõik on sinu eest ära korraldatud, sina vaid puhka!
  • Reisil olles võta "vabu päevi" sissemagamiseks või rannal peesitamiseks.
  • Naudi reisi turistina – avasta linna ekskursioonibusside või veidrate rongidega, külasta suveniiripoode ning saada koju ja sõpradele postkaarte. Peaasi et lõbus oleks!

Põhjused, miks puhata:

  • Pärast kahenädalast puhkust paraneb tunduvalt su uni ja keskendumisvõime.
  • Täieliku füüsilise ja vaimse ümberlülitumise korral paraneb su reaktsioonikiirus lausa 30–40%.
  • Kuna puhates väheneb stress, kasvab motivatsioon. Ütle seda oma ülemusele, et ta sind puhkuse ajal ei segaks.

Need tegevused lõõgastavad sind:

  • Lahenda ristsõnu!
  • Loe läbi öökapil olevad raamatud.
  • Tee filmimaraton – vaata terve päev filme.
  • Haara pintsel ja värvid ning maali.
  • Kutsu sõbrad külla ja tehke lauamänguõhtuid või minge koos põgenemistuppa.
  • Mine matkama ja telkima.
  • Avasta uusi kogemusi ratsutades, kanuu- või räätsamatkal. Võid seda südamerahus teha üksi, kaaslase või sõpradega.
  • Külasta vabaõhuüritusi ja festivale.
  • Kujunda kodu ümber.
  • Korralda teemapidu.
  • Ära tee mitte midagi!

TOIMETAJA

+372 5199 3733
kadi.saar@nipiraamat.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee