Nipid

PÕHJALIK ÕPETUS: järgi magamistoas neid põhimõtteid ning naudid pikka ja mõnusat ööund! 

Laura Karro, 29. september 2019, 18:19
Magamistoa tekstiilid olgu pehmed ja mõnusad: voodikatted võimalikult kutsuvad, näiteks satiinist ja sametist, mida on hea käega paitada ja mis kohe kutsuvad pikali viskama. Foto: Leah Kelley/Pexels
Lahenduse annab parajalt pikk uni mõnusas magamistoas! Selleks et uni hea oleks, tuleb arvestada paljude asjadega, alustades õigest voodipesust ja lõpetades sobiva seinavärviga. Loe ja otsusta, milliseid muudatusi peaksid sina hea une nimel oma kodus ette võtma.

Kuigi öeldakse, et köök on kodu süda ja võiks ju arvata, et tähtsaim koht majas, siis tegelikult veedad sa magamistoas palju enam aega, mis sellest, et sa pole siis ärkvel. Ideaalis möödub lausa üks kolmandik päevast magades ja uueks päevaks energiat kogudes. Seega ei tasu magamistuba alahinnata ja teiste ruumide ees vaeslapse rolli jätta, sest halb une kvaliteet mõjutab oluliselt sinu ärkveloleku aega. Ja üldse mitte positiivselt.

Samal teemal

Eemalda halb energia
Olenemata sellest, kas elad korteris või eramajas, viid tõenäoliselt just magamistuppa kiiruga silma alt ära träni, mis sul mujal majapidamises laiali on, kui peaksid saabuma ootamatud külalised. Ilmselt leiab voodilt ja selle kõrvalt nii puhtaid kui ka musti riideid, mida sa pole jõudnud pesukorvi panna, laste mänguasju, ajakirju, treeningvarustust ja muud pudi-padi, mis ajaga sinna kogunenud.

Kui märkad ärgates enda ümber koristamata ruumi, oled sa virgununa juba väsinud.

Kõik asjad tekitavad energiat. Seega vaata, et esemed magamistoas esindaksid armastust, rahu, harmooniat ja naudingut. Kord ja puhtus on väga olulised. Lisaks mõjutavad sind ka värvid ja mustrid, mida toas näed, materjalid, mida puutud, ja isegi mööbli asetus toa suhtes.

Parimad värvid magamistuppa on heledad, neutraalsed ja mahedad, sest need on juba oma olemuselt rahulikud, soodustades head und. Foto: Liana Mikah/Unsplash

Pane põhiasjad paika
Feng shui õpetuse järgi peaks voodi asuma sissepääsust kõige kaugemas nurgas ja toas asetsema nii, et voodis olles näeksid ust ja samas ka akent. Kui uks ja voodi asuvad vastakuti, pane nende vahele rippuma lamp, tuulekell või kristallid, et aeglustada aktiivset energia liikumist. Negatiivseid võnkeid hajutavad ka magamistoa ukselingile riputatud kellukesed.

Avausi võiks olla toas võimalikult vähe, ideaalis üks väike aken ja uks. Sel moel tekib sul magamistoas turvaline tunne. Samadel põhjustel, et sa tunneksid end voodis kindlalt, peaks olema voodil nii peats kui ka jaluts.

Unele mõjuvat halvasti ka kaldus lae või tala all magamine, mis võivad tekitada magamisraskusi või muid füüsilisi probleeme. Kui magamis tuba asubki katusealuses ruumis, kata talad vahelae või õhukese kangaga, et tekitada sirge lagi.

Püüa voodialune tühjana hoida. Muidu koguneb sinna tolm ja tavaliselt ära pandud asjad ununevadki, kui tegu pole just hooaja riietega, mille poole aasta pärast jälle välja võtad. Need võiksid aga olla korralikult vaakumkottidesse pakitud.

Kui mööbel on toas kõrge, peaks ka voodi olema kõrgem, näiteks jalgadel. Muidu võib asemel lesides tekkida mööbli alla mattumise tunne. Madala mööbli ja toa puhul aga võib olla voodimadrats ka otse põrandal.

Kuna magamistuba on kahe inimese tuba, on hea, kui seal on kõike paarisarv: kaks patja, kaks lugemislampi, kaks öökappi jne. Viimased võiksid olla ümarate servadega ja pigem voodist madalamad. Paaris asjad annavad harmoonilist ja armastavat energiat ning ümarate nurkade vastu öösel kogemata keerates ei saa sa haiget. Ühtekuuluvustunde suurendamiseks pane magamistuppa ka kaks küünalt, et neid põletades tekitada romantilist õhustikku.

Pimendavad kardinad on linnakeskkonnas ja suvistel valgetel öödel tõelised elupäästjad. Teadupärast ei puhka inimene valges toas välja, mistõttu on pimeduse loomine hädavajalik.

Valgustus magamistoas peaks olema soe ja mahe. Voodi juurde kinnita kindlasti kaks väikest lugemislampi, kui neid vajad, aga üldise valgusena eelista pigem kohtvalgusteid.

Asjadest täiesti tühi ei saa magamistuba kindlasti olla, aga ebavajalik kraam proovi sealt ikkagi ära viia.Foto: Yasmine Boheas/Unsplash

Mahedalt ja muhedalt
Parimad värvid magamistuppa on heledad, neutraalsed ja mahedad, sest need on juba oma olemuselt rahulikud, soodustades head und. Kui soe valge pole sulle, vali mõni hele värv. Ükskõik, kas valituks osutub kreemikas šokolaad, vana roosa, tuhm sinine, samblaroheline või sidrunikollane. Seinavärv olgu samuti matt, mitte läikiv, sest viimane peegeldab valgust ega anna sooja lõpptulemust.

Magamistuba remontides võivad sind paeluda ka suure mustriga tapeedid või üksikud efektse värviga võõbatud seinapinnad. Sellised lahendused kasuta ära elutoas. Üldjuhul need magamistuppa ei sobi, sest muudavad toa rahutuks. Soovi korral kasuta tugevaid värve magamistoas üksikutes väikestes kohtades, näiteks pildiraamina, lambikuplil või vaibamustris.

Kuidas värvid mõjuvad?
Eri värve seostatakse erinevate emotsioonidega, aga nagu näed, pole miski ühene.

  • Valge – kord, pühendumus, headus, puhtus, aga ka tühjus ja iso- latsioon
  • Punane – kirg, vitaalsus, jõud, armastus, iha, aga ka viha, oht ja hoiatus
  • Roosa – romantika, kiindumus, rõõm, mängulisus, aga ka nõrkus ja ebaküpsus
  • Sinine – rahu, intelligentsus, turvalisus, truudus, aga ka külmus, hirm ja maskuliinsus
  • Türkiis – vaimsus, haritus, parandav, kaitsev, aga ka kadedus ja naiselikkus
  • Roheline – värskus, viljakus, uudsus, parandav, aga ka kadedus ja süütunne
  • Must – kaitsev, elegantsus, dramaatiline, formaalne, aga ka süngus ja kurjus
  • Hall – usaldusväärsus, intelligentsus, kindlus, aga ka kurbus, konservatiivsus ja süngus
  • Kollane – särav, päikeseline, soojus, rõõm, aga ka vastutustundetus ja ebastabiilsus
  • Oranž – julgus, enesekindlus, sõbralikkus, edukus, aga ka tuimus ja ignorantsus
  • Lilla – kuninglikkus, vaimsus, luksus, ambitsioonikus, aga ka tujukus ja müstilisus
  • Pruun – sõprus, pikaealisus, aga ka konservatiivsus ja dogmaatilisus
  • Nahatoon – usaldusväärsus, painduvus, aga ka igavus ja konservatiivsus

Ühe uuringu järgi oli kõige pikem keskmine uni sinise tonaalsusega toas, järgnes kollane ja roheline, kus une pikkuseks mõõdeti vastavalt 7 tundi ja 52, 40 ja 36 minutit. Kõige lühem uni oli aga tubades, kus domineeris lilla ja punane.

Parim voodi on puidust, millel peatsiks pehme polsterdus, eriti, kui sulle meeldib voodis raamatut lugeda. Mõnusat õhkkonda tekitavad kõik ebaühtlased ja struktuursed pinnad – õlitatud või vahatatud põrandalauad, kivipinnad, keraamika ja tekstiilid. Kindlasti peavad need olema aga matid.

Põrandale pane ümarate nurkadega või päris ümmargused vaibad, mis vähendavad nurgeliste mööbliesemete teravusi ja soodustavad lõõgastumist.

Taimed une teenistuses
Kui inimesed hingavad sisse hapnikku ja välja süsihappegaasi, siis taimed teevad fotosünteesi kaudu põhimõtteliselt sedasama, aga vastupidi. Peale süsihappegaasi neelavad paljud taimed siseruumides ka ringi lenduvaid keemilisi ühendeid ja gaase, mida tekib väheses koguses nii kodukeemiast kui ka keskkonnast. Taimed hoiavad õhu ka niiskena. See on hea kuiva ja valusa köha korral ning ka naha niisutamiseks.

Magamistuppa hästi sobivad taimed on näiteks orhidee, jasmiin, sukulendid ja vähenõudlik havisaba. Parimad negatiivse energia endasse imejad on kaktus ja harilik aaloe. Loomulikult sobib magamistuppa ka looduslikult rahustava toimega lavendel ja unetuse ravis kasutatav palderjan.

Tups-rohtliilia eemaldab 90% õhus lenduvatest haigusi tekitavatest formaldehüüdidest, mida leidub kodukeemias. Luuderohi neutraliseerib hoopis hallituse osakesi, mis teadupärast mõjutavad meie hingamist ja mõjuvad halvasti astmaatikutele. See taim on aga mürgine, seega hoia seda laste ja koduloomade eest.

Magamistoa tekstiilid olgu pehmed ja mõnusad: voodikatted võimalikult kutsuvad, näiteks satiinist ja sametist, mida on hea käega paitada ja mis kohe kutsuvad pikali viskama. Foto: Leah Kelley/Pexels

Vajalik ja ebavajalik
Asjadest täiesti tühi ei saa tuba kindlasti olla, aga ebavajaliku kraami kogust toas saad kindlasti vähendada. Kõigepealt vii sealt minema kõik mustad riided. Pane puhtad hilbud kappidesse, sahtlitesse. Viimaste uksed hoia kinni.

Eelista magamistoas ümarate vormidega asju, sest kandilisi on kodus üldjuhul nagunii kappide, riiulite, laudade jms näol rohkem. Too tuppa ümarnurkadega laud, pane seinale ümmargune peegel ja vaheta soovi korral kappide ning sahtlite nelinurksed käepidemed ümmarguste vastu. Peegel olgu kindlasti suunatud voodist eemale.

Kui soovid magamistuppa maali, olgu sellel lõõgastav pilt, näiteks maastik. Riputa see pigem voodi vastasseinale, kus seda magama minnes ja ärgates esimesena näed. Pea kohal selja taga pole parim koht.

Paljud armastavad panna magamistoa riiulid täis fotosid, kus peal armsad pereliikmed, sõbrad ja sugulased. Hea une ja intiimsuse nimel olgu magamistoas fotod vaid inimestest, kes sinna tuppa kuuluvad. Feng shui järgi on puidust pildiraamid sobilikud armastuse suurendamiseks, metallist raam aitab aga suhet tugevdada ja stabiliseerida. Ka riiul peaks olema mujal kui pea kohal, sest alateadlik tunne, et sealt võib iga hetk midagi pähe kukkuda, häirib sinu rahulikku und.

Aseta öökappidele armastusekiviks peetava roosa kvartsi tükid, mis soodustavad harmoonilist suhet. Lisaks võiks öökapil olla vaid see raamat või ajakiri, mida parasjagu loed. Ära kuhja enda kõrvale ajalehti, ajakirju ega raamatuid, mida peaksid lugema, sest see tekitab pinget ja stressi.

Öine unevajadus
Imikud magavad ööpäevas u 16 tundi.
Väikelapsed vajavad väljapuhkamiseks u 12 tundi und.
Lapsed vajavad 10 tundi und.
Noorukid peaksid magama vähemalt 9 tundi.
Täiskasvanule piisab 7–8 tunnist.
Eakad magavad tavaliselt u 6 tundi.