Nipid

4 nippi, kuidas tervislikumalt toituda 

Toimetas Tuuli Mäemat, 27. oktoober 2019, 21:00
Tervislik toitumine ei tähenda enda piiramist. Mõõdukas koguses võib kõike süüa!Foto: Brooke Lark / Unsplash
Toit on meie organismi kütus, seetõttu ongi väga oluline tervislikult toituda. See pole nii raske, kui esmalt tundub – tuleb teada vaid lihtsaid tõdesid. Siin on neli head nippi, mis aitavad sul tervisliku toiduga sõbraks saada.

Neli head soovitust:

Samal teemal

1. Söö siis, kui kõht on tühi. Toidust saab meie organism vajalikke toitaineid ja energiat. Nende vajadus sõltub vanusest, soost, eluviisist, tervise seisukorrast ja paljudest teistest teguritest. See on tegelikult lihtne- söö täpselt nii palju, kui su organism vajab ja ära kulutab.

Energiat kulub põhiainevahetusele (s.o hingamiseks, toidu seedimiseks, mõtlemiseks, südame tööks jne), kuid seda läheb vaja ka liikumiseks. Näiteks on teismelise energiavajadus suurem kui vanemas eas inimese oma, raseduse ja rinnaga toitmise ajal suureneb osade toitainete vajadus, füüsiliselt aktiivse inimese energiavajadus on suurem kui kontoritöö tegijal. Keskmiseks päevaseks energiavajaduseks loetakse naistel 2000 kcal ja meestel 2600 kcal.

Arvuta siin, kui suur on sinu organismi energiavajadus.  

2. Söö tasakaalustatult. Tähtis ei ole mitte ainult energia, mida toidust saadakse, vaid ka see, et energia tuleks erinevatest toitainetest ning nende suhe oleks omavahel tasakaalus. Igal toitainel on organismis täita oma vajalik roll ning erinevad toidugrupid sisaldavad erinevaid põhitoitaineid, vitamiine ja mineraalaineid. Tänapäeval püüavad paljud inimesed vähendada näiteks süsivesikute saamist, mis võib aga endaga kaasa tuua ka osade oluliste toitainete vähesuse.

3. Ära piira ennast ja luba endale mõõdukalt kõike. Levinud on ütlemine, et kõik maitsev on kas tervisele kahjulik või teeb paksuks. Tegelikult ei ole asi nii hull, süüa võib kõike, kuid õigetes kogustes ja sageduses. Viis põhitoidugruppi on kõik võrdselt olulised, kuid toidupüramiid näitab koguselised proportsioonid erinevate toidugruppide vahel. Eriti tagasihoidlik tasub olla väga soolaste, magusate ja rasvaste toitude ning alkoholiga.

4. Toitu mitmekesiselt. Mitmekesine ja tasakaalustatud menüü peaks sisaldama toite erinevatest toidugruppidest, kuid varieerida tuleks toite ka ühe toidugrupi sees. Näiteks erinevad puu- ja köögiviljad sisaldavad erinevaid ja eri koguses vitamiine ja mineraalaineid. Süües mitmekesiselt, saad vajalikke toitaineid, organism on tervem ja täidab oma ülesandeid. Väga tihti on ühekülgse toitumise põhjuseks rutiin ja harjumused. Aeg-ajalt tuleks toidusedel üle vaadata, et kogu aeg samu toite süües ei jääks toitumine ühekülgseks. Toitumine võib jääda ühekülgseks ka seetõttu, et inimene on teadlikult valinud osasid toite mitte süüa või need talle ei maitse. Sel juhul tuleb hoolikalt jälgida, et vajalikud toitained saaks teistest toitudest siiski kätte.

Tähtis ei ole mitte ainult energia, mida toidust saadakse, vaid ka see, et energia tuleks erinevatest toitainetest ning nende suhe oleks omavahel tasakaalus. Foto: Brooke Lark / Unsplash

Söö rohkem: 

  • täisteratooteid (leib, pudrud)
  • köögivilju, sh kaunvilju
  • erinevaid puuvilju ja marju
  • värskest, jahutatud või külmutatud kalast valmistatud roogi
  • pähkleid-seemneid

Söö vähem: 

  • magusaid piimatooteid nagu jogurtid ja kohukesed
  • sea- ja veiseliha (eelkõige neist valmistatud küllastunud rasvhapete- ja soolarikkaid tooteid)
  • magusaid ja soolaseid näkse
  • suhkrurikkaid karastus- ja mahlajooke

Allikas: Toitumine.ee