Nipid

PIMEDA AJA NIPID: ohutu rattasõidu ABC  

Toimetas Annaliisa Köss, 15. november 2019, 18:06
Täpselt samamoodi kui pime aeg nõuab liikluses rohkem tähelepanu nii autojuhilt kui jalakäijalt, nõuab see suuremat ettevaatust ka jalgratturilt. Foto: Max Adulyanukosol / Unsplash
Täpselt samamoodi kui pime aeg nõuab liikluses rohkem tähelepanu nii autojuhilt kui jalakäijalt, nõuab see suuremat ettevaatust ka jalgratturilt. Olgugi et enamasti saadetakse jalgratas talveks puhkusele, on siiski ka neid, kelle jaoks on jalgratas asendamatu liiklusvahend aastaringselt. Uurisime pimeda aja rattasõidu nippe Maanteeameti liiklusohutuse ning Liikluskasvatus.ee juhendeist. 

Ohutum liikluskultuur saab alguse kõigi liikluses osalejate koostööst. Jalgrattaga liiklemiseks on ette nähtud jalgrattatee, jalgratta- ja jalgtee ning sõiduteele märgitud jalgrattarada. Samuti võib jalgrattaga sõita õuealal, sõiduteel ning teepeenral, aga ka ühissõidukirajal ning ühesuunalisel teel vastassuunas, kui seda lubab vastav liiklusmärk.

Selleks et liiklemine oleks ohutu, tuleb enne jalgrattaga liiklusesse minemist veenduda, et:

  • rattal on töökorras pidurid
  • rattal on töökorras signaalkell
  • rattal on ees valge ja taga punane helkur
  • ratta kodaratel on valged või kollased helkurid
  • pimedal ajal sõites põleb rattal ees valge ja taga punane tuli.
Veendu, et jalgrattal oleks olemas kõik kohustuslikud elemendid.Foto: Maanteeamet

Kuigi kiiver on kohustuslik kuni 16. eluaastani, on turvavarustuse kandmine siiski soovituslik ka täiskasvanutele. Pea meeles, et kiiver kaitseb sind ainult siis, kui see on paraja suurusega, terve ja korralikult kinnitatud.

Pööra tähelepanu ka järgmistele nõuannetele:

  • Kas helkurid ikka helgivad või on need aja jooksul tuhmunud ja ei täida enam oma eesmärki nii hästi kui peaks? Vajadusel soeta uued ning vaheta välja. 
  • Mehaanilise kella puhul tee roostekontroll. Selleks kruvi kell korraks lahti ja vaata kõik detailid üle, et need oleksid töökorras. Vajadusel paranda või soeta uus.
  • Soovituslik on üle vaadata ka porilauad ning pedaalid, et need oleksid töökorras.
  • Üle tuleks kontrollida ka pakiraami, pudelihoidja jms kinnitused ning väiksemad detailid talveks eemaldada, kui neid ei kasutata.
  • Ka meie kaubanduses on saadaval jalgratastele mõeldud naastrehve. Vajadusel soeta need, et kindlalt teel püsida. 

Pimedal ajal tee end hästi nähtavaks:

  • Kui oled veendunud, et ratas on korras ning kõik vajalikud elemendid olemas, tasuks ennast võimaluse korral ka erksamatesse ja/või helkuriga varustatud rõivastesse riietada. Soovituslik on kanda helkurvesti või helkurtrakse. 
  • Hea viis end nähtavaks teha on soetada helkursprei ning pritsida sellega üle nii kiiver kui ka rattataam. Kui otsustad viimase kasuks, küsi põhjalikuma info saamiseks nõu mõnelt rattahooldusmeistrilt.

Loe olulisi tähelepanekuid helkuri kohta SIIT

Ratas talveks hoiule
Kui jalgratas siiski ei ole sinu jaoks aastaringne liiklusvahend, tasuks see enne talvekorterisse panemist samuti hoolikalt üle vaadata. 

Pea meeles, et: 

  • Jalgratast tuleb hooldada vastavalt sellele, kui tihti sellega sõidetakse. Pärast vihmase ja porise ilmaga sõitmist on soovituslik ratta raam ja liikuvad osad pehme lapiga puhtaks teha.
  • Ratta hoiule panemine eeldab aga põhjalikumat pesu. Selleks on hea kasutada harja või svammi ning puhast, võimalusel voolavat vett. Pärast pesemist tuleb ratas korralikult kuivatada või lasta sel rahulikult kuivada. Kui ratas on puhas ja kuiv, aseta see kuiva ja jahedasse, kuid mitte külma hoiuruumi.
  • Võimaluse korral vii ratas spetsialisti juurde hooldusesse. Seal vaadatakse üle ka ratta tehniline olukord, vajadusel õlitatakse ning vahetatakse välja kulunud või katki läinud detailid.
  • Et ratas talveks tõeliselt puhkama saata, soovitavad kogenud ratturid pidurid „konksu” tagant vabaks lasta ja nii eest kui tagant kõige väiksema hammasratta peale panna, et vedrud oleksid puhkeasendis. Samuti on soovituslik vähendada rehvirõhku.

Kas teadsid, et:

  • Liikuva auto ja jalgratta ohutu vahe on vähemalt 1,5 meetrit. 
  • Iga 5. õnnetusse sattunud jalgrattur ei veendunud sõiduteed ületades selle ohutuses. 
  • Üle 160 jalgratturi aastas saab Eestis liiklusõnnetustes vigastada või surma. 

Vaata ohutu liiklemise soovitusi Maanteeameti videost: