Tarbija

Tarbijakaitseamet juhib tähelepanu: ostu saab nüüdsest tõendada ka pangaväljavõttega (3)

Toimetas Annaliisa Köss, 22. jaanuar 2020, 17:12
Ostu sooritamist saab tõendada mitmel erineval viisil, sealhulgas nii ostutšeki, arve, pangaväljavõtte kui mõne muu dokumendiga.Foto: Freepik.com
Möödunud aasta lõpus uuendas Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (edaspidi TTJA) pretensiooni esitamise ja garantii ning kaebuste lahendamise juhendit. Kolmest olulisemast muudatusest annab ülevaate TTJA kommunikatsiooniekspert Anne-Mai Helemäe.

„Tarbija üks põhiõigusi on võimalus pöörduda puuduse ilmnemisel kaupleja poole ning teha seda kahe aasta jooksul,“ sõnab Helemäe ning täpsustab, et selle kahe aasta jooksul tekkinud tootmisdefekt kas parandatakse või toode asendatakse. Asja asendamine tähendab täpselt samasuguse toote asemele andmist ehk kõik tingimused peavad olema samad, näiteks värv, suurus, mudel jne. „Kuivõrd seaduses pole olukorda selgelt reguleeritud, on TTJA seisukohal, et asja parandamise või asendamise korral hakkab asja parandatud osa/vahetatud asja suhtes kehtima uus kaheaastane pretensiooni esitamise õigus,“ toob Helemäe välja esimese olulise muudatuse. 

Samal teemal

Ta toob näite: „Näiteks oled ostnud hallid tennised ja need lähevad õmblusest katki, enne kui kaks aastat ostust täis saab. Oletame, et neid pole võimalik parandada ja sulle tuleb anda uus paar. See uus paar peab olema täpselt sama mudel ja sama värv ning sellele uuele paarile hakkab uuesti kehtima kaheaastane pretensiooni esitamise õigus.“

Õigus raha tagasi küsida
Endiselt jääb kehtima tarbija õigus olukorras, kus kaupleja ütleb, et sellist värvi ja mudelit ei ole enam. „Sellisel juhul võib tarbija tulla kauplejale vastu ja leppida muu värvi või ka kinkekaardiga. Oluline on aga märkida, et tarbija ei pea sellega leppima,“ rõhutab ekspert ja lisab, et kui kaupleja ei ole võimeline kliendile samasugust toodet andma, võib tarbija raha tagasi küsida.

Ostu tõendamise alternatiivid
Ostu tõendamist kui sellist ei ole Helemäe sõnul võlaõigusseaduses reguleeritud ja seepärast võib ostu sooritamist tõendada mitmel erineval viisil, sealhulgas nii ostutšeki, arve, pangaväljavõtte kui mõne muu dokumendiga, millest nähtub tehingu sooritamise aeg ning pooled. „Meie oleme seisukohal, et kauplejal ei ole alust keelduda kaebuse vastuvõtmisest, kui tarbija esitab tõendina pangaväljavõtte,“ toob Helemäe välja teise olulise muudatuse, millega peaks ostu tõendamine tarbija jaoks lihtsamaks muutuma, kui tšekk on ühel või teisel viisil kaduma läinud. 

E-poodides kehtiv tagastusõigus
Ekspert juhib tähelepanu veel kolmandalegi olulisele muudatusele ja see puudutab e-poes kehtivaid tagastustingimusi, kui tegemist on voodimadratsite,
-katete ja -kattemadratsitega. „Nimelt on Euroopa Kohus jõudnud järeldusele, et mõiste „suletud kaup, mis ei ole kõlblik tagasisaatmiseks tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel ning mis on pärast kohaletoimetamist avatud“, ei hõlma sellist kaupa nagu madrats, mille pakendi on tarbija pärast kauba kättesaamist eemaldanud. See tähendab, et e-kauplusest ostetud voodimadratsid, -katted ja kattemadratsid ei kuulu tervisekaitseliste ega hügieeniliste kaupade hulka ning selliseid tooteid saab 14 päeva jooksul tagastada isegi siis, kui kauba pakend on avatud,“ selgitab Helemäe. Samas peab tarbija silmas pidama, et ta ei tohi toodet kasutada enamal määral, kui ta oleks seda teinud tavakauplusest ostes. „Juhul kui kaupleja hinnangul on tarbija kasutanud tagastatavat kaupa rohkem kui oli vaja sellega tutvumiseks ja selle omadustes veendumiseks, siis ei kaota tarbija taganemisõigust, kuid kauplejal on õigus vähendada tarbijale tagasimakstavat summat,“ lisab Helemäe, et tagasimaksmisele kuuluva summa osas tuleb tarbijal ja kauplejal kokku leppida.

Täismahus dokumendiga saab tutvuda SIIN.

Korduma kippuvad küsimused:

Kui osta korraga kolm asja, mis on kõik ühel tšekil, aga üks asi läheb garantiisse, siis kuidas tõendab pangaväljavõte selle ühe asja ostmist, kui kuvatav summa on kolme asja ostu eest?

Vastab TTJA kommunikatsiooniekspert Anne-Mai Helemäe: „Olukorras, kus kõik ostud on tehtud ühe kaardimaksega, siis ühe asja ostu tõendamine pangakonto väljavõttega on keeruline. Seetõttu soovitame ikkagi hoida alles ostutšekk, kus on eraldi kirjas kõik ostetud tooted. Ostu tõendamiseks on esimene variant esitada ostutšekk ning pangakonto väljavõte on n-ö teine ostu tõendav dokument. Kuna ostjal on kohtustus tõendada, et ta on müüjaga sõlminud müügilepingu, mille alusel talle kaup üle anti, siis on ka tarbijal kohtustus tõendada, et ta on ostnud konkreetse kauba konkreetse kaupleja käest. Kõige kindlam viis oma ostu tõendamiseks on seega ostutšekk. Hea nipp on teha tšekist foto ja vajadusel kasutada seda tõendina hilisemates vaidlustes.“

Kas ja kuidas on võimalik ostu tõendada, kui on makstud sularahas ja tšekk on kadunud?

Vastab TTJA kommunikatsiooniekspert Anne-Mai Helemäe: „Kui ostu eest on tasutud sularahas ja tšekk on kadunud, siis jällegi on ostu tõendamine keeruline. Tarbijal on alati võimalus pöörduda kaupleja poole ning selgitada talle tekkinud olukorda, võimalusega saada probleemile lahendus. Samas tuleb siingi silmas pidada, et ostu tõendamine on tarbija kanda.“