Tarbija

Kust ja kui kaua veel kuivaineid saab? Kaupmehed: toit ei saa otsa, ärge paanitsege! (1)

Annaliisa Köss, 13. märts 2020, 14:22
Tagavarad kriisiolukorraksFoto: Erki Pärnaku
Seoses uue koroonaviiruse levikuga on Eestis hüppeliselt kasvanud nii kuivainete, konservide kui ka tualettpaberi varumine kodusesse majapidamisse. Mitmel pool võis läinud päevadel näha tühje kaupluseriiuleid ning e-poed on suurte tellimismahtude tõttu oma võimekuse piiril.

Mõned päevad tagasi avaldasime Nipiraamatus päästeameti soovitused, mida kriisiolukorras endale koju tasuks varuda. Et teeme Nipiraamatus iga kuu ka ühe ostukorvi ülevaate, tundus seekord paslik vaadata üle just kriisivaru tooted. E-poode avades ja sealt tooteotsinugut tegema hakates avanes aga tavapärasest erinev pilt: Coopi e-pood oli mõnda aega sootuks kinni ning Barbora (Maxima) otsingusse näiteks „tatar“ sisestades jääb valik ära, kuna ühtegi toodet hetkel kahjuks ei ole. Osta saab vaid keedetud tatart. Teeme siiski väikese ülevaate, kas kaupa ikka jätkub.

Kuivainete saadavus

Samal teemal

Selveri e-poes on olemas nii tatar (odavaim Selveri omamärgitoode hinnaga 1.49 €/kg), penne-makaronid (odavaim kampaaniahinnaga Tartu Mill hinnaga 0.50 €/500 g), kaerahelbed (odavaim Selveri omamärgitoode hinnaga 0.78 €/kg) kui ka riis (odavaim Baltixi pikateraline riis hinnaga 1.98 €/kg).

Kes on aga harjunud ostlema Barbora e-poes, sellel on valik mõnevõrra piiratud. Nagu juba eelpool mainitud, puudub e-poest tatar, penne-makarone jagub, aga nii mõnedki tooted on otsa saanud. Odavaimaks valikuks on Maxima omamärgitoote Favorit makaronid kampaaniahinnaga 0.39 €/400 g.

Kaerahelveste tootevalik on samuti oluliselt piiratud: kui muidu on Barbora e-poes võimalik valida 21 erineva toote vahel, siis täna piirdub valik vaid kolmega (Fibera nii kiir- kui täisterakaerahelbed hinnaga 1.30 €/kg või Tartu Mill Öko täisterakaerahelbed hinnaga 3.18 €/kg). Pikateraline riis on samuti välja müüdud.

Coopi e-poe veebileht on täpsema ülevaate saamiseks taas avanenud ning esimesena teen jällegi otsingu tatrale. Valikut hetkel jagub ning soodsaimalt saab osta Säästu omamärgitoodet hinnaga 1,19 €/kg. Ka makarone tundub olevat piisavalt, neist soodsaimalt saab taas osta Coopi omamärgitoodet hinnaga 0.59 €/500 g. Ka kaerahelveste ja riisi puhul valikut on ning odavaimalt saab taas kätte just omamärgitoote (vastavalt 0.78€/kg ja 0.89 €/kg).

Kõik nimetatud toiduained saab kätte ka Prisma e-poest. Odavaimaks valikuks tatra puhul on Minu kaubamärgi tatar hinnaga 1.09 €/kg, penne-makaronide puhul X-tra omamärgitoode hinnaga 0.95€/kg, kaerahelveste puhul Baltixi täisterakaerahelbed hinnaga 0.42 €/kg ning riisi puhul Baltixi pikateraline riis hinnaga 0.87 €/kg.

Valmistoit

Valmistoidu alla kuuluvad kaubad, mida on võimalik süüa nii külmalt kui kuumalt ehk erinevad konservid (nii liha- kui kaunvilja-, puu- ja juurvilja-), purgisupid ja muud purgiroad.

Selveri tootevalikus on hetkel odavaim näiteks Linnamäe hirvelihakonserv hinnaga 2.99 €/240 g, e-Coopis aga Minu Turisti eine veiselihast hinnaga 1.15 €/250 g. Erinevaid konserveeritud tooteid on rohkelt ka Barbora ja Prisma e-poes. Ka erinevaid purgisuppe ja purgis pajaroogasid jagub kõikides e-poodides. Näiteks odavaima boršisupi saab kätte Barborast (Extra Line borš suitsuribiga hinnaga 1.19 €/480 g). Tõsi küll, kõik Põltsamaa ja Salvesti tooted selles kategoorias on Barboras hetkel otsas, kuid mujal on tootevalik kenasti esindatud.

Tualettpaber

Kui mitmel pool poodides võime näha tühje riiuleid, siis e-poodides on olukord parem. Erinev tootevalik odavamast kallimani on esindatud kõikides e-poodides.

Kaupmehed: paanikaks ei ole põhjust!

Maxima Eesti turunduse ja avalike suhete osakonna juht Janne Laik tõdeb, et lisaks poodides kasvanud kaubanõudlusele on ka nõudlus e-poe teenuse järele kasvanud. „Kui tavapäraselt saab tellitud kauba koju kas samaks õhtuks või järgmiseks päevaks, siis praeguse seisuga on Barbora tellimused mitmeid päevi ette müüdud,“ täpsustab ta ja lisab, et samas on kasvanud ka märkimisväärselt tellitavate koguste maht. „See võib tähendada, et mõne kaubagrupi puhul on mõnes poes riiul ajutiselt või osaliselt tühi, kuid arvestades seda, kui suur on meie sortimendi valik, on alati võimalik soovitud kaup mõne teise samaväärsega asendada,“ soovitab Laik rahu säilitada ja manitseb inimesi mitte liiga palju toitu varuks ostma, sest olukorra muutudes võivad liiga suured kogused varutud toitu toidulaua asemel hoopis prügikasti jõuda. „Näiteks üks Barbora tellimus, mille kogukaal oli 150 kilogrammi. See on ühe pere väga mitme kuu toiduvaru.“

Laik lisab, et Maxima kui Eesti ühe suurima jaekaubandusketi ülesanne on tagada, et klient saaks kõik endale vajalikud tooted igapäevaselt kätte. „Kuna oleme väga kiire kaubaringlusega jaekaubanduskett, siis kaubakindluse kliendile tagab meie logistikakeskus, mis on suurim ühe katuse all tegutsev logistikakeskus Eestis. Lähtuvalt tekkinud olukorrast muutsime kiirelt oma kaubatellimise ning tarnimise igapäevaprotsessi ning suuname kauplustele lisatarneid, et tagada kaupade olemasolu.“

Laik tõdeb, et koroonaviiruse jõudmine Eestisse tähendab ka Maximale lisaks juba olemasolevate hügieeninõuete täitmise protsessidele täiendavat hügieeninõuete kehtestamist. „Vastavalt terviseameti soovitustele toimub kauplustes igapäevane kontaktpindade desinfitseerimine ja et veelgi klientide turvatunnet suurendada, desinfitseerime igapäevaselt ka ostukorve ja -kärusid, iseteeninduse ja tavakassade makseterminale ning ekraane.“ Ka klientidel on kauplustes võimalik nii kauplusesse sisenemisel kui ka väljumisel käed desinfitseerida.

E-poe kaudu kauba tellinud inimestel, kes ei soovi üleliigseid kontakte, on võimalus jätta kullerile teade ja paluda toidukotid kliendile maja või korteri ukse taha jätta. „See eeldab, et tellimus ei sisalda alkohoolseid jooke ning selle eest on tasutud ülekandega. Seega ei pea kuller ja klient üldse kontakti astuma.“ Ka kulleritele on käte desinfitseerimiseks vahendid tagatud ning nõue puhastada käsi enne ja pärast tellimuse kliendile viimist.

Ka Prisma Peremarekti sortimendidirektor Kaimo Niitaru tõdeb, et kuna klientide nõudlus on oluliselt suurenenud, siis on see tinginud ka riiulite osalise tühjenemise. „Laovarud uuenevad igapäevaselt ja anname endast parima, et tagada toodete saadavus,“ sõnab Niitaru ja lisab, et tellimuskoguseid on vastavalt nõudluse kasvule juba ka korrigeeritud. Kas see aga toob kaasa ka hinnatõusu? „Prisma tänases olukorras kindlasti hindu ei tõsta, aga me ei saa vastutada võimalike tootjapoolsete hinnamuudatuste eest.“

ePrisma juhataja Helga Kumeli andmetel on ka Prisma e-poes tehtud tellimuste arv võrreldes tavapärasega oluliselt suurenenud. „Kuigi meie komplekteerijad töötavad oma võimete piiril, on soovitud tellimuste esitamise järjekord väga pikk. Tänaõhtuse (neljapäeval – toim.) seisuga on Tallinn/Harju piirkonnas tarneaknad hõivatud kuni järgmise nädala alguseni, Tartu piirkonnas on esimesed vabad aknad saadaval pühapäeval,“ täpsustab Kumel, et kaupa tuleb oodata tavapärasest kauem. „Ka ostukorvi sisu hinnates jääb silma, et senisest enam tellitakse lisaks ootuspärastele hügieenitarvetele ka kuivaineid ja konserve, mis viitab tõepoolest ka varude soetamisele,“ ei eita Kumel seost suurenenud tellimuste ja kriisivaru vahel.

Mis puudutab hügieeni, siis on ka Prismas korratud üle esmased hügieenireeglid ning töötajatele on tagatud nii desinfitseerimisvahendid kui ka kummikindad. „Samuti on üle korratud käitumisjuhised nakkuskahtluse korral ning pöörame senisest enam tähelepanu töökohtade ja vahendite puhtuse tagamisele.“

Kui peaks aga juhtuma, et Eestis vallandub ulatuslik epideemia? „Meie sooviks on vaatamata olukorra erakorralisusele tagada teenuse toimimine, kuni see vähegi võimalik on,“ sõnab Kumel ja lisab, et loomulikult tuleb olukorra tõsisemaks muutumisel kasutusele võtta täiendavaid meetmeid nii Prisma töötajate kui klientide tervise tagamiseks lähtuvalt nii Eesti riigi kui Prisma omanikfirma S-Grupi kehtestatavatest nõuetest.

Kumeli sõnul on juba ette tulnud ka karantiinis viibivaid kliente, kelle palvel on kullerid aadressile saabudes jätnud kaubakotid ukse taha, misjärel on klient kauba kulleri lahkudes ise tuppa tõstnud. „Oleme otsustanud, et klientidele, kes ei soovi kulleriga otsest kontakti, tuleme omalt poolt vastu ning arvestame nende inimeste sooviga. Kuna kuller helistab vahetult enne aadressile saabumist alati kliendile ette, on tal telefoni teel võimalik oma soovist kullerit teavitada. Samuti on võimalik oma täiendavad soovid tellimust vormistades jätta klienditeenindajale vastavasse teadete lahtrisse, kust see info jõuab kiiresti meie teenindajateni.“

Kuna pole välistatud, et ka mõni töötaja võib haigeks jääda, siis teenuse hinda Prisma töötajate hulk ei mõjuta, kuna see kujuneb Kumeli sõnul teistel alustel. „Pigem mõjutab tööl olevate töötajate arv vastuvõetavate tellimuste arvu ning seega ka teenuse kättesaadavust.“

Rimi: kaupa jätkub

Ka Rimi juht Vaido Padumäe avaldab pressiteates, et eilne vaatepilt osades kauplustes võis jätta mulje kaubavarude lõppemisest, kuid ta kinnitab, et riiulite taastäitmiseks on täna kõik võimalused olemas. „Rimi laod on täis piisavas koguses kaupu, et teenindada ära tavapärane hulk kliente. Hetkel oleme kaupade tellimuste hulka oluliselt suurendanud ja kinnitame, et kriitilisi probleeme pole.“

Ka tema palub klientidel suhtuda mõistvalt kõikidesse ootamatult tekkida võivatesse olukordadesse, sest toidukaupade kättesaadavus on riigis väljakuulutatud eriolukorras kriitilise tähtsusega. „Selle tagamiseks on oluline, et meie kaupluste teenindajad tunneks end turvaliselt ja hoitult. Nende heaolu tagab, et kaup on kättesaadav piisavas koguses ja kauplused saavad toimida tõrgeteta. Liigne meeleheide ega ostupaanika ei aita sellele kuidagi kaasa,“ lisas Rimi juht.

Ostud tuleks läbi mõelda

Selver tuli aga täna hommikul välja teatega, et pakub palgata puhkusele jäänud töötajatele tööd. „Nõudlus kriisivarude järele on jaekaubandusega tegelevates ettevõtetes olulisel määral kasvanud ning tulenevalt sellest on kauplustel ja Selveri e-poel tarvis juurde töökäsi. Oleme otsustanud ulatada abikäe neile, keda ootab palgata puhkus või halvimal juhul koondamine, et kutsuda Selverisse sel kiirel perioodil tööle,“ sõnas AS-i Selver juhatuse liige Kristi Lomp.

Nii e-Selveri kui ka füüsiliste kaupluste ostukoormus on viimastel päevadel hüppeliselt kasvanud, mis tähendab ettevõttele e-poe osas päevapealt ärimudeli ümbervaatamist. „Teeme hetkel kõik endast oleneva, et suurendada e-poe mitmekordistunud nõudlust. Oleme suurendanud oma sisseostude mahtu, vaadanud üle komplekteerimisahela, piiranud nende kaupade valikut, mille järele hetkel suurt vajadust pole, et rahuldada enam nõutud kaupade saadavus,“ lisas Lomp.

Ühtlasi kutsub Selveri juht inimesi üles mõistlikkusele. „Kui me kõik korraga poodi läheme ja suures mahus kaupu ostame, tekibki puudus,“ rõhutab Lomp, et oma vajadused tuleb läbi mõelda ja üle tarbida ei ole mõistlik. „Kinnitame, et kauba puudust ei ole ja põhjust ülemäära palju varuda samuti mitte. Kui ka mõnes kaubagrupis tekib riiulisse auk, ei tähenda see tingimata seda, et seda kaupa pole enam saadaval. Tõenäolisem on, et kauplus pole veel jõudnud tühja kohta uue kaubaga täita.“

Selver on riskide maandamiseks peatanud kõik plaanilised koolitused, koosolekud ja lähetused. Töötajaid juhendatakse võtma oma töövälisel ajal piisavalt puhkust, toituma kvaliteetselt, liikuma värskes õhus ning leidma aega naeruks ja naljaks. Kõige selle juurde käib ka üldine igapäevahügieen. „Hirm toidab ärevust ja see omakorda nõrgestab nii üksikisikuid kui ühiskonda laiemalt. Püüame hetkeolukorra mõistlikkusega ületada,“ kutsub Kristi Lomp üles nii ettevõtte töötajaid kui ka Eesti inimesi laiemalt rahu säilitama.

Ka peaminister Jüri Ratas kinnitas täna toimunud pressikonverentsil, et paanikaks ei ole põhjust: riigi toiduvaru on olemas ja sellega on kõik korras.

Coopi kommunikatsioonijuhilt ei ole artikli kirjutamise ajaks täiendavat informatsiooni laekunud.