Inimesed

Ugala teatri valgusmeistrid sülle kukkunud „puhkusest“: Facebookis rullimise asemel võib hoopis tikreid lõigata või villaseid sokke nõeluda 

Toimetas Laura Liinat, 1. aprill 2020, 17:49
Ugala teatri valgusmeister Mari-Riin Paavo teab, et "sülle kukkunud" puhkus ei pruugigi mõjuda puhkusena.Foto: erakogu
Abikaasad Mari-Riin ja Sander Aleks Paavo töötavad mõlemad Ugala teatris valgusmeistritena. Tänane eriolukord riigis tähendab, et nagu enamikul kultuuritöötajatel, pole ka neil etendust teenindava personalina hetkel tööülesandeid. Ehk nagu paljud tuttavad ütlevad: „Teil on nüüd ju puhkus!“. Mis on need tegevused ja nipid, mis on aidanud neil sülle kukkunud „puhkust“ stressivabalt veeta?

Luba endale laisklemist
Kui esialgu tundus neilegi, et nüüd jõuab kõik maailma asjad ära teha – lõpetada remondi, lugeda kümme raamatut ja palju muud, siis tegelikkus ei pruugi nii lihtne olla, sest ootused ja tempo ei toeta üksteist. Esimesed päevad kulutasid nad muu hulgas puhkamisele ja logelemisele, sest ka pidev kodus olemine ja uudne olukord võivad sama palju väsitada kui tavaolukorras tööl käimine. Nii ei tasu tunda piinlikkust, kui tunned vajadust jalad seinale visata!

Samal teemal

Ära ela sotsiaalmeedias
Pidev internetis skrollimine ei anna sulle tegevust juurde. Ära vaata jälle Instagramist, mitu su sõpra on kodu ära koristanud või mitmendat online-trenni keegi parasjagu teeb. See ei ole võistlus! Praegusel perioodil ei peaks mõtlema sellele, kui palju me jõuame ära teha, vaid kas oleme terved, söönud, puhanud, õnnelikud ja kas lähikondsetega on kõik hästi.

Riputa tööde nimekiri silme alla
Kui pea on tühi ja ei tea, mida ära tegema peaks, aitab kõikide oluliste tööde-tegemiste kirjutamine suurele paberile või papitükile. Pane kirja nii tubased tegevused kui aiatööd, suuremad ja väiksemad toimetused. Nii on võimalused alati silme all ega pea leiutama, kuhu järg pooleli jäi või mis veel tegemist ootab. Seejuures on oluline meeles pidada, et nimekiri ei tähenda, et kõik need asjad peaks nüüd ja kohe ära tegema. Olgu see lihtsalt meeldetuletuseks, et Facebooki seina rullimise asemel võib ka hoopis tikreid lõigata või villaseid sokke nõeluda.

Tööde nimekiri ei tähenda, et kõik need asjad peaks nüüd ja kohe ära tegema. Olgu see lihtsalt meeldetuletuseks, et Facebooki skrollimise asemel võib ka hoopis tikreid lõigata või villaseid sokke nõeluda.Foto: erakogu

Hoia sidet sõprade ja sugulastega
Ühiste vestluskanalite loomine aitab hoida lähedastel silma peal ja tutvustada teineteisele erinevaid leide nii kultuursete elamuste kui kiireloomulise info osas. Isiklike saavutuste ning mõtete ja tunnete jagamine on oluliseks toeks rasketel hetkedel.

Tekita kindel rutiin
Mari-Riinu jaoks on rutiin igapäevaelus väga olulisel kohal. Et mitte jääda pikalt diivanile või voodisse vedelema, peab olema ka vabade päevade hommik kindla sihi ja kavaga. Kuigi teinekord on hea pühapäeviti ka pikalt logeleda, siis praegusel ajal, mil kõik päevad mööduvad kodus, tunneb ta, et selle ajaga saaks midagi muud pihta hakata. Sellisel juhul aitab endale pisikeste eesmärkide seadmine: hommikused ilurituaalid, riietumine, vee joomine, teetegemine, lugemine, hommikusöögi valmistamine jne. Muidugi ei tasu alati kõigest piinliku täpsusega kinni pidada, sest ka iga hommik on erinev, kuid päeva alustamiseks on need just parajad verstapostid, mis aitavad rutiini tekitada.

Kokka ja leia lemmiktoite
Ilmselt ei ole keegi teinud kunagi nii palju ise süüa kui nüüd, nii ka Paavod. Nad on võtnud eesmärgiks proovida nii ammuseid lemmikretsepte kui uusi põnevaid roogasid, näiteks saia- ja leivategu. Kui juba kogu aeg kodus olla ja tahad, et toit üksluiseks ei muutuks, tasuks võtta ka ses osas mõni pika sihiga eesmärk. Uute, kergelt ja kiirelt valmivate toitude avastamine ja katsetamine aitab jõuda ka värskete lemmikuteni. Need on hea kirja panna, et taas kiirel töörajal olles saaks mõtete puudumisel oma retseptivihikust toimiva ja maitsva asja ette võtta.

Osale mõnes üleskutses
Mari-Riin otsustas liituda Instagrami konto @isolatsioon üleskutsega, mis ärgitab inimesi eriolukorra ajal loovusele: tantsi, laula, pildista, kirjuta, joonista, filmi – mis iganes lähenemise valid, katseta ja vaata, mis juhtub ning jaga tulemust ka teistega. Kuigi Mari-Riin pole kindel, kas see ka igapäevaselt õnnestub, on iga päev ühe joonistuse tegemine talle samuti nagu üks osa rutiinist. Otsusest valminud töid ka oma kontol jagada tekib aga teatav vastutus teiste ees. Samas, üleskutse eesmärk on jällegi suhtuda sellesse kui võimalusse, mitte võistlusesse. Naise jaoks pole esiplaanil mitte niivõrd joonistamisoskus, vaid osalemine.

Pista näpud mulda
Ükskõik kas alustad korteris väikese potipõllundusega või tegeled oma maalapil ettekasvatuse, kasvuhoone ja peenarde planeerimisega – seemnete külvamine on mõnusalt rahustav. See laseb osa saada millestki, mis näib meie muidu muutunud elus püsiv – loodus pakub turvatunnet ja tärkavate taimede jälgimine usku, et kõik ükskord taastub.

Seemnete külvamine on mõnusalt rahustav.Foto: erakogu

Mine kohtingule
Kasvõi elutuppa! Paavod teavad, et eriliste eriolukorraaegsete mälestuste loomine on sama oluline kui tavapäeval. Selleks tuleb leida põhjus, miks dresside asemel kleit või viigipüksid selga-jalga tõmmata, juuksed ära kammida ja ehk veidi meigikoti sisu poolegi vaadata. Koos võib teha süüa, vaadata filmi või käia jalutamas. Üksikusse metsatukka minnes tasub aga panna soojalt riidesse ja võtta piknikukorvgi ühes.

Mari-Riin teab, et selliste olukordade loomine aitab kodusest argirutiinist korraks välja tulla, sest nii lastega kui lasteta peredes ollakse ikkagi ninapidi abikaasa ja partneriga päevad läbi koos. Leiutatud kohtingud hoiavad vaimu värske, peletavad igavust ja maandavad pingeid.

Võta aega üksiolemiseks
Seda on vaja nii neil, kes tunnevad, et pidev pereliikmetest ümbritsetus kipub ängistama, kui neil, kes ei oska üksinda olla. Kuigi Paavod elavad suure maalapiga talus ja päeval võib mööduda paar tundi kokku sattumatagi, siis teadlikult oma hetke võtmine on midagi muud. Õppetund, kuidas ja mida sa naudid ainult iseenda seltskonnas.

Mari-Riin usub, et tema on muutunud esimeste karantiininädalate jooksul palju rahulikumaks ja leidnud asjad, mis on tema jaoks olulised. Nüüd on vaid lootus, et ka pärast eriolukorra lõppemist ja elu taastumist neid ka edaspidi rakendada oskaks!